Vågar vi pröva igen?
Hjälp snälla kaninkunniga! Vi har en kastreras hona och kastrerad hane som sedan augusti bott med galler emellan i väntan på att båda ska hinna kastreras. Vi lät dem träffas ofta på "neutral mark" i ett par veckor, vilket gick bra utan bråk, städade sedan ur allt och tog bort gallret emellan, möblerade om, och lät dem flytta ihop. Det gick bra i cirka 15 timmar, inget bråk av vad vi sett i allafall, men tidigt på morgonen fick jag gå emellan ett bråk där honan gick på hanen slog och försökte bita och jagade honom som en tok. Jag såg att han blev jättestressad och rädd. Han är dessutom mindre fysiskt. Sedan såg vi att hon rivit av honom päls i sidan och han hade ett par bitmärken. Nu bor de i sär igen, träffas ute i lägenheten, inget bråk. Hon verkar tycka det är ok att bo själv. Han är galet sällskapssjuk, och vill ha kontakt med oss hela tiden, sitta riktigt nära och bara gosa. Han känns så ensam utan burkompis.. kan tillägga att båda är 9 månader och från samma uppfödare. Vi vill försöka igen med samma hona eftersom det är hon vi har..men det går ju inte att passa varje sekund. Fick tipset tidigare att låta dom flytta ihop i bara hans bur del till att börja med och låta hennes vara stängd till att börja med, vilket låter klokt, men jag är rädd att hon skadar honom ändå…HJÄLP, han behöver verkligen en burkompis! Och jag vill helst inte skaffa en till kanin..Vågar vi försöka låta dem flytta ihop igen?? Förstår dock att det aldrig går att garantera att det inte blir bråk…
Varför måste han ha en burkompis? Ser dom varandra i sina burar och kan gå fritt tillsammans under uppsikt så lär de ju få sitt sociala behov tillfredsställt. 🙂
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Det kan du nog ha rätt i. Det handlar dock också om att kan de dela bur så får de dubbelt så stor yta att röra sig på 1.80 * 2.35, nu har det den ytan delat på två dvs 1.80 * 1.17. De kan bara gå fritt i vårt vardagsrum under uppsikt och det blir inte mer än 1-2 timmar per dag…
#2 Fast det är ju lätt löst med tvåvåningsburar, en varsin dubbeldäckare.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Dom har en liten övervåning o alltid tillgång till hagarna. Tror tyvärr inte vi kan få det större om de bor i sär..
Frågan är nog mer en beteendefråga om kaniner, är risken stor att hon spöar honom igen när det hänt en gång? Går det att få henne att acceptera honom utan att bråka, typ…hur börjar vi om på bästa sätt med att göra dom till burkompisar?
Tyvär så vet jag inte så mycket men hoppas någon vet mer! Finns några atiklar på kaninmagazinet om att flytta ihop 2 kaniner :) Kanske finns något tips? där? :)
Tack för svar och tips?!