Mat?
fick med oss fröblandning till kaninen vi fick hem här i veckan, men tror verkligen inte den sorten är bra?
Är Lottie kanin och marsvins pellets bra märke? någon av smakerna som är bättre/sämre? Havre & Vetekli, Maskros & Linfrö, Morot och Äpple?
Är Carrier kanin och marsvin ett bra märke?
hur mycket pellets ska en kanin äta/dag på ett ungefär? tänker så jag inte ger för mycket så dem äter för lite hö eller blir feta
Jag har ingen koll på de märkena av pellets men den sort du väljer ska ha hög fiberhalt, ifall du byter sort så byt långsamt så kaninens mage hinner vänja sig. Hur mycket pellets beror på kaninens vikt men ca 2msk till en 2kg kanin.
Vet inget om Lottie eller Carrier, använder själv Selective, de är superbra. Finns på granngården. :) Som över bör du ge ca 2 msk om dagen.
De har inte så jättebra innehåll, skulle hellre valt ett annat foder med mer fibrer.
Jag ger mina Edel blandat med Cuni nature.
Hur mycket du ska ge dem är individuellt, skulle jag säga. Rekommendationen brukar vara 1-2 msk per kilo kroppsvikt, men man måste också ta hänsyn till hur de är i hullet, ålder etc.
Så nu har jag läst lite och skulle vilja ge Cuni Complete till tösen :)
Dock undrar jag om någon vet om Rabbfor finns i mindre säckar? min 6 åring skulle nog må bra av det nu under vintern när det börjar bli kallare, men hon skulle aldrig hinna äta upp 25 kg då jag lärt mig att fodret blir gammalt efter 6 månader :/
#4, Nej rabbfor finns inte i mindre säckar tyvärr. Kanske finns någon i närheten som har det som du kan få köpa lite i taget ifrån?
Min hona som är stor och har bra hull får 1 msk Cuni Adult per dag. Hanen som lätt blir mager får Oxbows Bunny Basics (för unga kaniner), en knapp halv dl, per dag. Han håller vikten bättre på dem. Dom är båda nio månader.
Själv använder jag Cuni Complete som min kanin älskar (så är det väldigt bra). 🙂