Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1974 ggr
mabrigawilly
1

Flytta med kanin?

Jag bor växelvis hos mina föräldrar(en vecka på var ställe.) Jag vill hemskt gärna ha ett par kaniner, men undrar om det är okej att flytta dom varje vecka? Det tar bara 5 min med bil emellan husen, men jag tänkte mer om dom blir för stressade av att ha två boenden?

[Melbun]
0

Min kanin blir jättestressad av att åka bil, vilket jag tror de flesta kan bli. 5 min bilfärd är ju inte världens undergång för kaninerna men kanske lite "onödig" stress som de kan vara rätt känsliga för. För även om det bara tar 5 min så blir de nog lite upprörda över att åka kaninlåda fram och tillbaka. Visst tror jag att de vänjer sig vid bägge miljöerna. Har man ex varit utomlands i en vecka eller två och får hem sina små guldklimpar är det precis som om de inte varit borta alls. Hade alltså personligen rekommenderat ett boende. Fungerar det inte att ha kaninerna hos en förälder? Man får ju dela lite på ansvaret när man skaffar djur i familjen så de tar hand om dem även när du är borta :)

Storip
1

Du kan ju ha en kanin på varje ställe? 😉

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home

Krus_grus
0

Jag har haft endel kaniner och endel har varit mer stressade än andra av att åka bil medan vissa intr brytt sig speciellt mkt alls. Men eftersom det är så nära mellan dina föräldrar kanske du kan gå mellan husen sen till våren istället för att ta bilen? De kommer definitivt att vänja sig vid båda miljöerna och vänjer du dem vid sin transportbur kommer de känna sig trygga i den och transporten blir ett mindre problem. Dock tycker jag att kaninenerna ska få vänja sig vid ett ställe i taget så sen när de är trygg med dig och transportburen kan du byta boende.

sara8282
0

Jag vet faktiskt inte.    Ett boende för kaninen är ju klart bäst, så de slipper flyttas fram och tillbaka.   Men det gäller ju i så fall att båda föräldrar har intresse och engagemang att ta hand om djuren själva de veckor du inte är där.  

Min dotter har kaniner hemma hos mig,  jag tar självklart hand om dem när hon är hos sin pappa varannan vecka, men jag  är lika kaninintresserad som min dotter.    Hennes pappa frågade vid något tillfälle om han skulle ta med kaninerna när han hämtade dottern, men han tycker kaniner är "äckliga", så han är nog glad att slippa…

mabrigawilly
0

Mina föräldrar är inte "kanin-intresserade",så om kaninerna bor på ett ställe får dom inte tillräckligt med uppmärksamhet ena veckan. Jag har haft kaniner för flera år sen, då bodde dom på ett ställe och jag gick emellan husen så ofta jag kunde. Men tyvärr funkar inte det nu. Jag tänkte att jag har dom på ett ställe i några veckor när jag får dom så dom känner sig trygga med mig. Jag kan lägga in transportburen i buren så dom kan ha den som sovplats, då är det inte lika skrämmande att åka bilen sen?

Rafflan
0

Om du köper kanin från uppfödare så du får ett bra psyke och sedan låter den flytta från start borde det funka. Kaniner precis som många andra djur blir vana vid det vi vänjer dem vid :)

mabrigawilly
0

Ska fundera mer på det här. I nuläget har jag inte så mycket fritid som jag skulle vilka ge kaninerna,tyvärr. Tack för alla svar!

[Deshasix]
0

Min Abel tyckte inte alls de var nå läskigt att åka bil, han betedde sig precis som vanligt. Vanessa gillade det inte alls. Men nu när dom är ihoppsatta så bryr sig inte hon heller, eftersom hon har Abel som sällskap ^^ så de går nog, även fast de inte är "idealt"