Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 987 ggr
Heeeej_san
2

Rycker i gallret!

Hej! Min kanin är ca 6 månader och när jag sätter in henne i buren på kvällen börjar hon rycka i gallret,men efter ett tag brukar hon sluta när jag precis har satt in henne. Men sen så rycker hon mitt i natten och hon slutar inte! Jag blir galen för jag får inte sova nåt alls, och jag har provat att lägga på en filt ovanpå buren,(buren står i mitt sovrum)hon har alltid massa hö och vatten och pinnar att gnaga på men ändå håller hon på och hon rycker t.o.m i sitt tak. Jag orkar inte mer är det nån som kan hjälpa mig?

Bill&Bull
0

Har du ute henne något?

||My Love For Animals Is Immortal||

Bill&Bull
0

#1 Mena alltså ute och springa av sig :-)

||My Love For Animals Is Immortal||

Krus_grus
2

Min kanin hade samma problem + massa grävande. Jag löste det såhär: Lät honom springa fritt i ett eller flera rum minst 1h per dag och i rummen han fick vara i fick han en tunnel, en skokartong att hoppa upp på och en boll att putta på. Jag bytte ut leksakerna en gång i månaden (flyttade tunneln o gjorde den längre, gav en falska att putta på). Han fick även sitta med i soffan varje kväll och hoppa runt där. I min kanins bur satte jag upp en toarulle med hö i så han kunde rycka o dra i, man kan även lägga i andra saker. Min kanin äter inte papper så jag knöglade ihop papper o la i buren men äter din kanin papper så fyll buren med halm så hon kan stöka och gräva i. Efter ett tag avtog gallerätandet och grävandet :)

[Melbun]
2

Du har inte nämnt vad det är för bur du har men om jag antar att du har en standard innebur i ditt rum är de egentligen alldeles för små.  Att ha ute sin kanin 1timme om dagen är på tok för lite. Om du har ute henne på dagen och stänger in henne i buren på natten är det ju bra att hon får vara ute och röra på sig men problemet är att kaniner mer aktiva sent på kvällen/tidig morgon så det är ju inte konstigt att hon vill ut och leka när du vill sova.  :) en bra lösning hade varit att lägga till en liten inhägnad av till exempel kompostgaller så hon kan springa mer fritt när hon vill. Min kanin springer lös i ett eget rum och har aldrig haft några liknande problem.

Frosstis
0

Min med, jag tränar tricks (för att träna hjärnan) precis innan jag ska lägga mig. Då blir han utmattad och ligger och vilar ett långt tag  och sedan letar han efter pelletsen jag strör ut i buren (främst i hans hö). Det funkar. Har även en filt över buren

goldcool
2

Alla tipsen alla har skrivit låter bra, men jag har ett till rätt bra råd.

Fäst fast färska grenar invändigt (diameter 8mm till flera cm tjocka) i precis den höjden som din kanin väljer att rycka tag i gallret. Fäst grenarna horisontalt. Med buntband sitter de stenhårt. Det låter lite trevligare när kaninen biter där istället för på gallret. Plus det är garanterat riskfritt för tänderna / bettet! Lätt att byta ut efter nån, några veckor när barken är avgnagd överallt en bit in.

När du inte är hemma vet du inte hur pass mycket hon rycker och gnager i gallret t ex? Då är det rätt tryggt att ha fästade grenar invändigt, för det händer inte jättesällan (fast inte jättevanligt) att kaniner gnager och rycker frenetiskt och sabbar sitt bett = får bettfel, underbett……….

Favorit-grenar är: Äpple, Päron, Asp, Pil (någon annan, förslag?) Ta inte syrén eller silvergran i alla fall…..

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

missan´s
0

Hon trivs kanske inte i bur? Har du någon möjlighet att ha henne i någon större bur eller hage/ liknande? Skulle också lägga in grenar och kvistar till henne för att gnaga på. Kan ju också bero på det.

Jag skulle fixa en större Hage med kompostgaller och göra som en liten inhägnad runt buren så att hon kan springa där på dagarna (och ev. natten). Då får hon mer Motion och det är inte lika instängt på samma sätt. Sätt gärna ut lite aktiverings saker där också då så hon har något att sysselsätta sig med. 

Hoppas det löser sig! 🙂

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor