Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1778 ggr
Fia9000
1

Brutna revben?

Vi har precis skaffat en ny kanin vars revben känns jättekonstiga jämfört med mina andra kaniner, de är liksom ganska korta och ojämna så man skulle nästan kunna tro att de har gått av… Är det ens möjligt att nästan alla revben är brutna på typ mitten? :/

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

pernillaoscarsson
4

Hur mår kaninen? Hur reagerar den när du trycker och känner på revbenen? Känns inte så troligt att den skulle ha brutit nästan alla. Är det en unge? Sådana fall kanske det beror på att den inte vuxit till sig än?

Mår kaninen bra rent allmänt, den äter och dricker som den ska, plus att den inte reagerar vid beröring på revbenen så skulle jag inte oroat mig. Dock skadar det ju inte att göra en kontroll hos veterinären för att se ifall den mår bra förövrigt ;)

Fia9000
0

#1 Den verkar må bra, äter hö, dricker bra och rör på sig. Den föredrar att bli lyft under frambenen framför revbenen/bröstkorgen men annars bryr den sig inte direkt när man känner på den. Det är en dvärgvädur på ca 2-3 år så den är helt färdigväxt. Tycker precis som du att det är konstigt om den skulle ha brutit alla, isåfall borde man kanske kunna känna de avbrutna delarna, men jag kan inte låta bli att oroa mig :/

/Sofia

- Bradley Will Simpson

Marsvinsmamman
0

Den kanske har ihopläkta frakturer på revbenen. Skulle kunna förklara varför den inte gillar att bli hållen kring bröstkorgen. För att säkert veta får man väl röntga. Men om kaninen verkar må bra för övrigt så är det ju inget man nödvändigtvis måste kolla upp.

RebeccaG
0

Det är väldigt vanligt med brutna revben, 9/10 vuxna sällskapskaniner har brutna revben. Sålänge kaninen inte påverkas så är det inget att oroa sig för, då veterinären ändå inte kan göra något för att hjälpa det brutna benet att läka.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

fsigge
0

#4 såpass många?😮 Är det för att man hanterar kaninerna fel? Måste gå och kolla på mina kaniner nu!

Frida

RebeccaG
1

#5 Det räcker med att du lyfter kaninen under enbart bröstkorgen(många hoppare gör detta under hoppning), att man tappar kaninen eller att den landar fel efter ett hopp för att revbenen ska få frakturer/brytas. 

En vuxen kanin på ca 2,5kg(rätt normal storlek för många sällskapskaniner) har revben tunnare än blyertspennor, och kaninens ben är väldigt sköra. Så dem går lätt av. 

När jag jobbade på klinik och var med under operationer såg vi att nästan alla kaniner som röntgades/öppnades för operation hade brutna revben. 
Det öppnade mina ögon som kaninägare och kaninhoppare😐

Kaniner visar ju som sagt inte smärta så tydligt, så jag tror det är därför man inte märker det. 

Min syster har en äldre hane som bröt 2 revben i en krash för 2½ år sedan, han slant i avtrampet under en tävling då det regnade och dem tävlade på gräs. Han krashade rakt in i hinderstödet och slog i munnen(han slog i käken och gjorde illa framtänderna också, detta rättade dock till sig senare). 

Då denna hanen är rätt gammal(8 år i april) så läker saker o ting långsammare. Idag har han inte ont av det och revebenen är läkta, men det tog väldigt lång tid innan de läkte. 

Eftersom revbenen konstant är i rörelse, då kaninen andas, så tar det väldigt lång tid för brutna revben att läka, om dem ens gör det.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Fia9000
0

Någon som har tips? på hur man på bästa sätt ska lyfta henne? Hon hoppar iväg när man ska ta upp henne och hon går inte ens med på att man tar under frambenen längre. I famnen behöver jag inte hålla under bröstkorgen för hon sitter kvar ändå, men man måste ju få upp henne på något vis? :/

/Sofia

- Bradley Will Simpson

tlover
0

#6 Jag som slaktat några kaniner i den storleken kan tillägga att jag förstår att många kaniner har brutna revben (dom kaniner jag slaktat har haft betydligt tunnare revben än pennor men då har dom varit ungdjur, det kanske spelar roll). Som tur är har jag inte sett ett enda brutet revben på nån av våra kaniner (det betyder ju inte att dom inte finns där men det borde i alla fall inte varit några värre brott).

#7 Du kan testa (om du plockar upp från marken tex) att ta ett stadigt (men inte hårt) grepp över skuldrorna/frambenen (ovan ifrån) och andra handen under rumpa/bakben. Den största delen av vikten ska vara under rumpa/bakben.

Är kaninen stor förstår jag däremot om den metoden är svår.

l'm back

Fia9000
0

#8 Den är ganska liten och väger nog ungefär precis under 2kg men jag har ganska små händer så det kommer nog sluta med att jag tar i nackskinnet vilket jag helst inte vill… Men jag kan prova :)

/Sofia

- Bradley Will Simpson

tlover
0

#9 Känner du inte att du får ett bra grepp kan du ju släppa (innan du lyfter) och försöka dig på ett nytt grepp (jag och min man har stor skillnad på storleken på händerna så vi har lite olika grepp).

Det praktiska med detta grepp är att man kan börja med att stryka kaninen på huvudet och arbeta sig bakåt, då är kaninen ofta lugn nog för att man ska kunna få ett bra grepp.

l'm back

sfut
2

Kaniner har väldigt tydliga falska revben. De bakre känns som om de slutar rakt av men det är alltså helt normalt. Sen är det nog tyvärr många kaniner som har brutna revben utan att man vet om det som #6 säger men jag har aldrig fått någon säker siffra på det.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Fia9000
0

#11 Tyckte bara att det var väldigt stor skillnad mellan den nya kaninen och de andra, men det kanske är olika mellan olika kaniner?

/Sofia

- Bradley Will Simpson

sfut
0

Är de sammar ras/form/storlek?

www.hoppfullt.blogg.se

Fia9000
0

#13 Nope, den nya är en dvärgvädur (något tunn över ryggen om det spelar någon roll) och de andra är vädurskorsningar på över 2kg (syskon). :) Nu när jag tänker efter så hade min kompis en dvärgvädur (iofs liten och långt ifrån rastypisk) som också kändes lite konstig över revbenen, men på denna var det rent av ojämnt och inte symetriskt på båda sidorna.

/Sofia

- Bradley Will Simpson

sfut
0

Är den tunnare så känns troligen revbenen bättre. Samma om den är mindre musklad är de andra.

www.hoppfullt.blogg.se

Fia9000
0

#15 Det är inte att revbenen känns lättare, utan det liksom "fattas" lite xD

/Sofia

- Bradley Will Simpson