En till kanin??
Halloj, då jag hastigt fick börja ta hand om en kanin har jag inte hunnit läsa på så mycket. Har läst igenom hela kaninmagazinet och ja, de tog ett tag men har nog snappat upp en del :)l! Men har lite funderingar..
Har min kanin i ett stall för tillfället men vi tänkte eventuellt byggen en rymlig utebur här hemma till våren. Där har hon 2 andra kaninvänner i två separata burar. Men eftersom jag bara ska flytta henne vill jag gärna köpa en kompis till henne. Gillar inte att djur ska vara ensamma..
Men är det lag på att dom måsta vara två?
Har ni några snygga burar att tipsa? Eller bra funktioner+ tips? osv! Öppen för förslag och tips? om allt! :)
Nej det är inte lag på att kaniner måste vara två.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
De är inte lag på att de ska vara två men om de är ensamma bör man vara med dem mycket. :)
http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/populaera_utomhusburar/utegard/279139
Den här buren har jag, fast jag har den inomhus i vardagsrummet. ^^
Jag tycker att Ferplasts burar är super!
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
#2 funkar dendär som man kan dra ut bra? botten. Använder du den funktionen? :)
#3 googlade på de men kom bara upp typ marsvinsburar?
#5 Det finns också ferplastburar som är i godkända mått för kaniner. :)
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
#7 ahaaa, men tänker mig nått utomhus. Då jag har allergiker hemma. :)
Väljer du att bara ha en kanin, vilket är lagligt som tidigare sagt, så är det enkelt att bygga en pallkragebur. Kan bli billigt ifall du kan få både pall och kragar från något företag. Annars så kan du kolla blocket alternativt köpa nya. Jag byggde en i somras. Dock köpte jag allting nytt. Tror allt som allt gick precis under 2000 kr. Billigare än många olagliga burar som säljs :P Du får ha två kaniner i den enligt lag då den blir 120x80, men rekommenderar bara en kanin i de. Praktiskt ifall du väljer att köpa en till som inte ska vara i samma bur, då kan du bara bygga på den befintliga buren på höjden. ;)
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
#8 Åhh men nej jag klarar verkligen inte av att bara ha en kanin.. tycker inte det är rättvist :( Kommer bli att jag köper en som BEHÖVER ett hem. Som blivit övergiven, antagligen.
Vi tänkte oss en bur på 160x? å en bra höjd inuti buren +sovfack. Samt en stor utegård som man kan gå in i. :D Hoppas verkligen detta blir av. Buren min stooora kanin har nu är för liten tycker jag..
Pallkragar har vi gott om här hemma. Men vill ha nått snyggt ;) Blir brädor som matchar vårar hus ;)
Men jätte tack för din kommentar! Hjälper mig jättemycket :D
Btw, hur ser din bur ut? :D
Nä, kan man och om kaninen också går med på det så är det ju alltid kul med 2 tillsammans. Jag satt och letade efter en bild innan när jag skrev kommentaren men kunde dessvärre inte hitta någon, tror jag har alla i den gamla telefonen som är sönder. Men tänk dig tre röda pallkragar högt, vitt inuti och vitt lock. Gallret är ca 60x60cm. Ska byta ut gallret till en större gallerlucka i vår. Hade en röd sitthylla inne i buren tidigare men färgen flagnade så bytte ut mot ett "timmer"hus. Visst hade jag velat ha större bur men kan inte bygga själv (just därför det var smidigt med pallkragar) och inte har jag råd med någon färdigbyggd heller. Vanliga kaninburar man köper i djuraffärerna är jag inte intresserade av då de mest är byggda för utseendets skull. Kaninen bryr sig nog inte speciellt mycket om där finns två våningar t.ex.
Ett alternativ är ju att göra två pallkrageburar, såga upp sidorna och sätta ihop burarna. Eller bygga som en bodel mellan båda burarna. Har du redan pallkragar hemma så kan du istället lägga pengar på att göra egen panel som du sätter fast utanpå kragarna. Då har du ändå en fast "stomme" innanför. Och höjden kan du få till hur du vill, släng på 4 kragar så har du 80cm högt ;)
//Pernilla
#10 Ja precis, kaninerna kanske inte passar tillsammans ens.. Men man får ju hoppas!
de va faktiskt smart! ska prata med pappa! :D
Tycker inte heller att kaninburar är så käcka. Bara för utseendets skull känns de som. "Min" (lånar den) läcker även igenom taket.. jättesvår att städa, och bara krånglig helt enkelt..hehe.
Har du tid å lust får du jättegärna skicka bild på din bur någon dag! Skulle vara kul å se hur du har gjort! :D
Jag ska fota den när jag kommer hem till mamma i eftermiddag då ;)
//Pernilla
#12 har du bild än? :D