diarré
Ena av mina kaniner nu idag har jag börjar misstänka Vivas (den jag haft längst) Hon har haft diarré i några veckor nu, minskade på grönsakerna men de fortsatte så tog bort dem i ca. en vecka men de har fortsatt, minskade pelletsen men de har fortsatt ändå, hon är van vid grönsaker, har aldrig haft problem med magen oavsett mängd och pelletsen är hon van vid. Kan denna diarré bero på någon sjukdom?
Igår vägrade hon äta, varken pellets eller grönsaker eller hårtbrö, eftersom hon brukar få krampanfall ca. 1 gång var 3e månade eller liknande så kanske hon hade fått det just då eftersom hon satt för sig själv i ett hörn. Hur som helst så var det ingen diarré på morgonen så därför är hon misstänkt.
Bajset är inte rinnandelöst utan mer som ihop klibbade kluttar.
Om detr nattbajs som Ljungåsen säger så ska du bara ge hö och vatten tills det slutar. Sedan kan du ge pellets och annat igen. Kaninen ska äta sitt nattbajs på natten och om kaninen inte äter det så ska det bero på att kaninen får för mycket proteiner? Har för mig att det är så men kan vara helt fel. :)
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
ja de kan mycket väl vara nattbajs men det är såå mycket, hela mattan är täckt av det och det äts aldrig, kanske måste byta foder? ger cuni complete. Tycker bara det är konstigt att de kom så plötsligt med tanke på att hon aldrig haft såhär mycket förut och hon har käkat fodret i ca. 1år eller mer.
Det är jätteviktigt för kaninen att ha en mage i balans, och det får den inte utan att äta sitt nattbajs. Precis som #2 skriver så kan det bli så om den får för mycket protein och för lite fibrer. En diet på bara hö och vatten brukar kunna hjälpa. Inga grönsaker, ingen pellets och inget knäckebröd.