Lyfta upp kanin
Hejsan! Vi har skaffat ny kanin, jättegosig och älskar att bli klappad och godis, men vi har ett problem med henne, hon hatar verkligen att bli upplyft, hon har inga problem när hon väl är uppe, men hon är även väldigt smart, första gången vi lyfte upp henne gick det bra, men sen förstod hon att när man tar ner bägge händerna i buren, så kommer hon lyftas upp, nästa gång fräser och morrrar hon åt händerna (endast när man tar ner bägge händerna som man gör när man ska lyfta upp henne) och slår med framtassarna och stampar med bakbenen, försökte även med att ta upp henne med en handduk, gick jättebra första gången men inte gångerna efter det, å hände samma sak. Jag vet att man inte ska vara så rädd för att bli biten, men är så van vid vår första kanin, med honom kan man göra precis vad som helst, han har aldrig visat någon aggrisivitet eller ens ryckt till, alltid lugn. Hur kan man träna henne att lära sig att bli lyft? Vi vill ju inte lyfta henne bara för att, men man måste ju kunna ta upp henne för att kolla klor och se så att hon mår bra i övrigt. Hon är f.ö snart 2 år och omplaceringskanin.
Hur lyfter du kaninen, lyfter du fel så gör det ju ont och då är det inte konstigt om kaninen inte vill bli lyft.
l'm back
Min hona är lite jobbig, hon bits ibland osv. Så jag brukar sätta högra handen på huvudet. Sedan tar jag den högra handen mellan framtassarna och sedan den vänstra under rumpan.
Det brukar funka bra:) Men om du kommer uppifrån (alltså att du öppnar buren med taket) kan det nog vara det som är problemet. Att hon är rädd för rovdjur eller att du ska tappa henne. Om det finns någon lucka som inte öppnas uppifrån brukar det funka bra:)