Kan de bli osams!
Nu har våra kaniner äntligen kommit ihop. De har haft burar bredvid varandra nu i ca 4 veckor men nu gar det dags. 1,5 timme har gått och de har nosat på varsnn, sprungit omkring. Hanen har jagat honan osv. Honans bur har vi tagit bort och hon har varit inne hanens bur och grejat. Inga tecken på aggresivitet alls.. Vi brukar ha de instängda i burarna på nätterna och så springer de fritt på dagarna. Vågar vi stänga in dom i samma bur inatt eller kan de bli osams tror ni?
Jag har haft i samma bur på nätterna, då jag tycker att man ska sära på dem så lite som möjligt efter ihopsläpp om det fungerar.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack för ditt svar. Att hanen jagar honan har väl med rangordningen att göra? De har nu legat utslängda på sidan båda två med ca 1,5 m emellan sig, det borde de väl inte göra om de inte är trygga liksom? Jag är så skraj för att de ska börja bråka och skada varandra men inget tyder på det än iallafall.
Tänkte bara berätta vad som hände oss för ett par veckor sedan. Vi satte ihop vår hane och hona (Bosse och Molly) efter att ha introducerat dom för varandra under en längre tid de hade också bott " grannar" flera månader med ett galler emellan. Har aldrig bråkat när det träffats ute i lägenheten , verkade tvärtom gilla varandra! honan hade varit och hälsat på långa stunder i hanes bur utan bråk. Båda är kastrerade och snälla och goa. Sedan kom den stora dagen när vi tyckte att nu har de träffats så mycket och det verkade funka bra ihop. Så då skrubbade vi rent allt, möblerade om och tog på förmiddagen bort gallret emellan. Tilläggas kan att ytan de har i bur och Hage ihop är 1.80 * 2.35 m. Vi höll koll och allt var lugna gatan! Tänkte att ok det funkar nog i natt… På morgonen när jag gick upp vid halv sex fick jag direkt gå emellan värsta kaninslagsmålet, eller snarare så spöade Molly upp Bosse så att tussarna rök. Han försökte komma undan och hon sprang efter honom, stackarn. Han fick rätt mycket avriven päls och flera bitsår i sidan. Vågar inte tänka på vad som hänt om jag inte vaknat och gått emellan. Det har efter bråket fortsatt att träffas utanför buren och är jättesnälla mot varandra, men vi har inte vågat låta dem vara tillsammans nattetid igen.
Nej men usch va hemskt att läsa. Precis det jag är orolig för men vi har fått rekomendationer att vi skulle ta bort hennes bur, att hon liksom flyttar in hos honom. De har varsin vattenflaska, matskål, höhäck och toalett. Har också fått rekomendationer att inte sära, sätta ihop, sära, sätta ihop så vi måste ju chansa med dom i samma bur inatt. Hanen har nu slickat på honan och lagt sitt huvud på hennes och hon låg kvar en stund
Det går säkert bra för er! Vår hona är snäll och go men nog lite rivig i humöret trots att hon är kastrerad. Ett alternativ om ni känner er oroliga kan ju vara att någon sover i samma rum i natt så hör ni snabbt om det händer något. Vi har inte gett upp ännu och ska pröva låta honan flytta in i hanens del av buren, städa ur hennes, möblera om och låta den stå tom ett tag…och sedan ta bort gallret emellan. De bor i en stor gemensam bur med Hage till tillfälligt delad på mitten, så vi kan inte ta bort hennes del, men det är nog det smartaste som du säger. Lycka till och berätta gärna hur det går! Jag hoppas så innerligt att våra kunde funka ihop utan bråk…
Hej, hur har det gått med dina kaniner?
Det har gått bra. Hanen jagade honan i buren inatt vid 01 men inga aggressioner alls. Verkar som han bestämmer. Nu ligger de tillsammans på golvet och hon trycker in nosen under hans haka. Problemet vi har är att han äter upp bådad mat. Hihi
Åh, härligt att höra:-)