Gran?
Har läst och höra att gran kan kanin tugga på medans en annan säger att gran ska inte kaniner ha. Vilket är rätt? Jag har en gran stubbe från julgranen hemma och undrar om jag kan ge den till min kanin?
Gran (rödgran) är rik på ett ämne (mangan om jag minns rätt) som blandannat hämmar upptaget av ett annat ämne (koppar om jag minns rätt) och det är antingen den överdrivna mängden "mangan" el bristen på "koppar" som kan göra så att för många ägg produceras av honor vilket kan ge många men väldigt svaga ungar (särskilt hos getter men även andra djur som jag förstått det).
Detta gör så att man bör ge det med försiktighet som foder, särskilt till avelshonor.
Men sen är det ju inte bra att ge nått i överdriven mängd men jag är själv extra försiktig med just gran. Jag ger hanarna det nån gång per år eller så även om jag inte kan länka till studier för jag tar det säkra före det osäkra.
Kungsgran (vanlig som köpt julgran) ska däremot vara giftig.
Skulle jag vara du skulle jag ge stubben så länge det inte är kungsgran och så länge kaninen inte får gran till vardags annars.
l'm back
Jag har en hona men hon är inte i Avel men dock är det en kungsgran så då ska jag inte ge det till henne
Inte bara kungsgran som är giftig, idegran ska man också passa sig för!
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Då kastar jag stubbatna