Hur får jag sålt.....
Hej hopp! Har tänkt att skapa en liten hobby uppfödning till våren. Men är rädd för att inte få slt alla kaniner som jag vill få sålt! Vill inte avliva dem som jag inte får sålt men vill heller inte spara alla! Kan man ge kaninungar till djuraffärer?
tacksam för svar!
Om du är orolig att inte få dem sålda och inte har plats för de kaniner som inte blir sålda så kanske det inte är en sån bra idé att starta uppfödning?
Ska du avla med syfte att sälja så behöver du söka tillstånd.
Det finns massor med hemlösa kaniner, så sätt inte onödigt många fler till världen. Ta någon kull lite då och då istället, kullar som är genomtänkta och där du vet var du ska göra av ungarna. Tex att du vill spara själv eller att du vet att det finns en efterfrågan på dem 🙂 känner du redan nu ångest över att du inte ska få dem sålda så är det nog inte så bra att ta kull.
Men ja, djuraffärer brukar kunna ta emot kaninungar. De brukar inte vilja ha så gamla kaninungar dock.. ju äldre desto mer svårsålda tydligen.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Som #3 säger, ju äldre desto mer svårsålda.. Det är väl som så att en del folk tycker det är roligt att skaffa ungar, men sen tröttnar de efter några år och vill bli av med dem, tyvärr.
Varför vill du sälja de, och sen börja avla nya?
Innan du sätter igång att avla ska du se till att ha plats för alla kaninungar som kan tänkas bli över. Det kan bli många kaniner i en kull och det finns aldrig garanti på att de kommer bli såld, kan du då inte avliva så är det bara se till att ha plats och resurser eller att inte avla alls.