Lite kanin frågor!
Hej!
Nu dröjer det tills jag ska skaffa kanin men vill veta lite saker innan jag skaffar så det inte blir hel knas och slutar med att jag måste omplacera.
Jag är allergisk mot Timotej, och hö innehåller ju det, väl? Finns det något hö som kan vara liite mindre allergiframkallande? Och nej jag vill inte ha ute kanin, om jag ska ha kanin ska det vara en inne kanin. Kan man göra så att det hela blir lite mindre allergiframkallande?
Tack.
I'm out 
Det finns andra sorters hö än timotej-hö, men de vanligaste hösorterna man köper är en blandning av olika slags gräs så då kan man få med timotej. Oxbow har påsar med andra sorters hö, en sorts i varje påse men det blir dyrt om ens kanin äter mycket hö.
Men många är ju känsliga för just timotej så om man hittar annat sorts hö så kan det funka. Något slags hö måste kaniner ha för att må bra, men det vet du ju säkert.
Läst om något som kallas hö tärningar också, där är höet packat i små kuber så de inte ska damma o flyga och fara i luften, därav mindre allergi framkallande, men ingen aning om hur bra det är, tror det är rätt dyrt också.
Min pojkvän är allergisk mot hö och vi har inne kaniner, Vi har en stor utebur inomhus och har allt hö bakom en lucka, det funkar bra! :)
#2 Alfalfa-cubes (hökuber) kan inte ersätta hö, bara så du vet. :)
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Tack, alla som svarat. Får nog kolla upp det här med höet, testa och så ;)
I'm out 
Jag reagerar också på timotejet men har inte hittat något bra hö utan det så jag "härdar ut" för kaniner vill jag ha ändå 😛
Det går helt okej så länge jag inte har hö i sovrummet och inte sitter med näsan i buren allt för länge.
#3 då vet jag hehe! Inget jag faktiskt använt, bara hört talas om ^^
Jag har testat oxbows hökuber av timotej-hö. Mina kaniner vägrade äta dem. De är ett komplement till löst hö, som de behöver ändå.
Alfalfa ska man inte ge vuxna kaniner, åtminstone inte om man även ger pellets. Men det kan vara bra för växande kaninungar.