Stampe vinglar och är mager
Vad får han för mat?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Var exakt så med min kanin som vi tyvärr var tvungna att avliva, veterinären trodde att det antingen var något med hjärnan, men det kan även ha med öronen och balanssinnet att göra. Han hade tidigare haft öroninflamation. Åk till veterinären och få svar!
Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas
Vi ska göra det när veterinären öppnar. #1 hö, granngården kaninmat, vatten
#2 var din kanin ute eller inne kanin?❤️
#2 var din kanin ute eller inne kanin?❤️
Granngården som i hö eller stampe/edel/något torrfoder?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Rent spontant tänker jag Encephalitozoonos.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Tänker som #7.
Hur går det?
Han mår bättre nu! Han är fortfarande mager över ryggen men han vinglar inte omkull och springer och äter och dricker.
#6 både hö och pellets är från granngården
#7 och #8 vad innebär encebhaltiozonoos?
#12 Encephalitozoonos är en parasitinfektion som kan orsakar bl.a. balansrubbning & avmagring.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#13 Kanske var det min kanin dog av då, han har alltid varit mager, men sista tiden vägde han bara 800 g. Han började plötsligt vingla och blev delvis förlamad.
Är det något allternativ med vattenbrist, han bor ju ute och det är ju jättekallt. Vi har fått igång drickandet, så han dricker väldigt mycket nu #13 eller är det helt uteslutet. Krävs encephaltiozoonos nån medicin eller dör de? För att det är ju jättekallt nu,så veterinären kanske blir för stor skillnad, eller?
#15 Jättesvårt att säga. Men som tidigare sagts, det skulle kunna vara encephalitozoonos (kan förkortas EC) och då krävs behandling. För att kunna ställa diagnos på det krävs blodprov.
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
#15 hur menar du? Har han inte haft fri tillgång till vatten innan? tänker med tanke på att du skriver "han dricker väldigt mycket nu". Har han haft fruset vatten större delen av dagarna så är det ju mycket möjligt att han han mått dåligt utav det.
Även om han verkar må bra nu så borde du kontakta veterinär i alla fall, för säkerhets skull ;)
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
#17 jo han har haft vatten, men nu byter jag mycket mycket oftare. Det är dessutom kallare nu så, men han är en kanin som helst dricker i smyg typ. Jag tänker låta honom få en vecka på sig ungefär, men ska absolut till veterinären. #16 hur gör jag för han är ute kanin och där jag bor är det -20 hela dagen ungefär, så om det blir för stor skillnad dör han väl av det. Kan han dö av ec
#18 Veterinären kommer nog bara kolla läget med kaninen och kanske ett blodprov. Det tar ju inte jätte lång tid att göra det. Medan du väntar på att komma in och på provsvaren så kan du ställa honom utanför. Så han lär ju bara vara inne 10-15 minuter ungefär. Det dör han inte av. När du ringer och fixar tid kan du ju nämna att han är utekanin, kanske har de andra lösningar för just utekaniner?
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
#19 tack! Ska göra det
En av mina låg och bara ned, tappade balansen om man puttade lite på honom och var jätte smal. Han gick ned i vikt fort. Köpte morötter BARA för att jag ville se att han åt. Åt lite åt han. Kollade vattnet och ställde in både skål och flaska med vatten. Jag misstänker att han inte fick i sig ordentligt med vatten från endast flaska. Sedan började han långsamt gå upp i vikt. Han är fortfarande smal men pigg och glad och äter/dricker bra. Får fortfarande vatten i skål och flaska.
Okej, kanske det. Men jag tycker han blir samlare men det kanske bara är inbillning. Jag vet inte riktigt.
Om du fortfarande tycker att han går nedåt i vikt så tycker jag definitivt du ska boka veterinärkoll. Att vingla omkull är ett klart symptom på att något är fel, så även om han inte vinglar nu så är de ändå något han gjort för ett tag sen. Viktnedgång kan vara ytterligare ett symptom på ohälsa. Så boka vet.tid så de får ta prover för att se om han har någon infektion, samt ev. röntga om de vill kolla efter annat. När du fått tiden bokad, så kan du förbereda kaninen för lite varmare miljö dagarna innan genom att flytta buren till något typ nollgradigt utrymme, så han slipper gå från 20 minus till 20 plus på kort tid.
Bättre en koll för mycket, än att man står där en dag och det är för sent att behandla…
Okej. Men han bor med en Annan kanin och vi har ingen annan bur eller plats att ha de på. Var är det 0 gradigt ungefär? #23
Om ni har något garage eller förråd eller annat ouppvärmt utrymme så hade det kunnat funka som mellanstation. Har du en kaninkunnig veterinär du kan kontakta, så kan du ju rådgöra via telefon med denne. Är det en större klinik kanske de har svalare utrymmen där kaninen kan få vistas under vet-besöket och bara tas in på undersökningsbordet i värmen precis under undersökningen. Alternativt får du vänta utanför kliniken tills det är dags att ställa upp på bordet.
Vi har garage men INGEN plats där, får vänta ute.