Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
LĂ€st 579 ggr
[neptunens]
2

Innekanins-grejs

Tjoho alla med innekaniner!😂
Jag ska roa mig med att flytta in mina tvÄ odjur hÀr fram i vÄr och nu behöver jag lite tips? pÄ hur ni löst förvarningen av exempelvis hö och toalett-materialet, vart har ni det under tiden? Om ni har mattor i buren, vad har ni testat och vilka funkar bÀst? Vad har ni i toalÄdorna som inte följer med ut och som inte luktar allt för hemskt?

Jag Àr nÀmligen lite lÀtt allergisk mot "bös" och o-ordning sÄ jag mÄste filura lite pÄ detta sÄ nedskrÀpandet blir nÄgorlunda begrÀnsat, haha. Tanken Àr att de ska fÄ gÄ rÀtt fritt sÄ smÄningom om de sköter sig nÄgorlunda ;-)

Alla superbra innekanins-tips som ni sitter och hÄller pÄ Àr vÀldigt vÀlkomna! :-)

Whippet
0

Nu har jag ingen kanin men jag har hamstrar och deras saker förvarar jag i lÄdor under sÀngen, vanliga platslÄdor med lock pÄ sÄklart :) ocksÄ har jag lite lÄdor uppe pÄ nÄgra hyllor ocksÄ :)

I'm out Vilar huvudet i handen

Whippet
0

Sen finns det ju sÄn hÀr ''urine-off'' men jag har inte testat det, det ska tydligen ta bort all kiss och bajs doft. Kanske kan vara nÄgot? :)

I'm out Vilar huvudet i handen

chanelgucci
0

Hej!😃

Är sjĂ€lv likadan, har stapelbara lĂ„dor bakom min dörr och lite lĂ„dor i klĂ€dkammaren. Har funderat pĂ„ det dĂ€r med toalettgrejs jag med och har fĂ„tt tipsat om kattsand och hört att urin-off ska vara bra. SjĂ€lv har jag pappersmassa eller ja ''toa-lĂ€tt'' i och tycker faktiskt det Ă€r ganska dĂ„ligt för sĂ„ fort de hoppar ur sĂ„ följer de med en massa ut. Har Ă€ven kaninen som gĂ€rna grĂ€ver i toan ocksĂ„ đŸ˜‰

Har inte testat nĂ„gra mattor för har en kanin som kissar utanför toaletten ibland:/ Men skulle vara bra dĂ„ de gĂ€rna grĂ€ver pĂ„ natten och vĂ€cker mig đŸ˜‚

Vovisch nr2
0

Jag har sjÀlv AlspÄn i sjÀlva buren och ToalÀtt i sjÀlva toalÄdan till min innekanin, funkar super! Luktar inte och fastnar inte i pÀlsen. :)

-HÀlsning Jossan, medarbetare pÄ bichon ifokus-

[neptunens]
0

Tack för tips?! NÄgra snygga lÄdor fÄr jag nog införskaffa mig inser jag!
#4, ToalÀtt, Àr det de dÀr kartong-pelletsliknande grejerna du menar dÄ? :-)

[ingvarisbjorn]
0

Har toalÀtt-pellets i toalÄdan och spÄn med halm i resten av buren.(Halmen ligger överst och gör att vÀldigt lite spÄn följer med nÀr han hoppar in och ut). Vi provade matta/fleecefilt ett tag eftersom han Àr helt rumsren men han började bli kal om hÀlarna och vi ville inte riskera att det blev trycksÄr :) Halm och spÄn förvarar vi i en sÀrskild garderob och höet i en snygg "tunna" frÄn Ikea. I övrigt har jag köpt en fin fÀrgglad sopborste+skyffel och en riktigt bra dammsugare.

Smultrondraken70
0

Vi har toalÀtt i toalÄdorna, fleece i hagarna ( dubbla lager samt matta under), fleece nedervÄningen i buren, dubbla lager, samt fleece och ett lager halm i bo delen pÄ övervÄningen. HÄller koll pÄ fossingarna sÄ det inte blir trycksÄr. Bifogar bild av vÄr konstruktion. Och jo, hö, toapellets, halm etc blockerar halva vÄr klÀdkammare..

Smultrondraken70
0

Smultrondraken70
0
Smultrondraken70
0

#7,8,9 fĂ„r inte dit nĂ„n bildđŸ˜«

Moalinn
0

HĂ€r har jag ett tjockt lager med spĂ„n i hela buren (för att minska trycksĂ„r) och en trasmatta (med tjocka filtar under för att minska trycksĂ„r ;)) utanför buren. PĂ„ sitthyllan har han en filt (för att minska trycksĂ„r 😎) I toalettlĂ„dan ligger det spĂ„n. Visst blir det lite spĂ„nigt pĂ„ mattan utanför, speciellt om han fĂ„r fnatt och kör ett race sĂ„ spĂ„net flyger omkring men ser inte det som nĂ„got problem dĂ„ det bara Ă€r att skaka mattan och sopa upp det som ligger pĂ„ golvet. Pellets har jag i en liten bytta pĂ„ min byrĂ„. Hö stĂ„r bredvid byrĂ„n. Nu har jag allt inne dĂ„ jag inte har nĂ„gonstans att göra av det ute men har man chans att ha grejerna ute sĂ„ ha det och anvĂ€nd istĂ€llet pĂ„sar som du knör in nĂ„gonstans sĂ„ de inte syns, typ under sĂ€ngen eller nĂ„got.  Övriga grejer har jag i en sĂ„n dĂ€r lĂ„da med hjul som bor under sĂ€ngen!

SÄ en matta utanför buren som fÄngar upp eventuellt bös som de drar med sig Àr bra om man inte orkar sopa. Hade det till min förra innekanin och det fungerade jÀttebra.

SajtvÀrd för Naturfoto & Musik
Medarbetare pÄ Djurfoto

[hattifnatten]
0

NĂ€r jag hade innekanin sĂ„ hade hon mörkgrĂ„a badrumsmattor i microfleece och toalĂ€tt i toalĂ„dan.  Det luktade inte sĂ€rskilt, och det enda som skrĂ€pade ner utanför buren var höet.   TyvĂ€rr blev hon inte rumsren.

[SisselaJ]
0

Jag har höet i en samlalÄda ovanför min garderob :) funkar jÀttebra och rymmer mycket. I toan har jag toa-lÀtt och det luktar i princip ingenting (stÀdar den varje dag). Har fleecefilt i buren sÄ inget spÄn kommer ut!

Vovisch nr2
0

#5 Ja, det Àr som smÄ papperspellets!

-HÀlsning Jossan, medarbetare pÄ bichon ifokus-

[Deshasix]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0 Jag har papperspellets i toan, alspÄnet tyckte jag luktade för starkt :o hade ett tag filt i toan eftersom mina kaniner verkar gilla att kissa pÄ tyg, i resterande delar av buren har jag vaxduk, eftersom mina innekaniner har en ute bur hehe, och för mysfaktorns skull har de ocksÄ en fluffig filt. :3

Förvarar deras grejor i ett skÄp i köket förutom höet som stÄr pÄ balkongen eftersom killen Àr allergisk c: