Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 3268 ggr
Valyria
0

Kaninras till barnfamilj

Letar uppfödare och ras…

Vi har 2 barn och jag vill gärna ha en lugn kanin.
Tankarna har funnits på Dvärgvädur, Rex, Fransk vädur.

*edit* vill köpa 2 st, så de får sällskap. Har tänkt mig två honor ur samma kull, eller två kaninungar om det inte är möjligt.  Är det enklast?

Vilka erfarenheter har ni av raserna, och vilka andra raser skulle ni rekommendera.

Vi bor i Avesta, Södra Dalarna, så en uppfödare inte alltför långt ifrån vore toppen.

MVH Catrin Mickols

Frosstis
0

Lejonhuvad kanin. Bästa kaninen jag haft

Myrra
0

Jag skulle rekommendera Dvärgvädur, en bra lugn barnkanin.

Jag har Rexar och de är rätt aktiva och och inte så himla sugna på att kela.

Fransk vädur är ju rätt stor och kanske inte så bra om det är barn som vill bära runt på kaninen, sprattlar den kan den göra illas ordentligt .

jela96
1

När jag var yngre hade jag en lejonhuvad hona och hon var helt underbar! Hur gamla är barnen? En fransk vädur är ju stor och kan bli jobbigt för barnen att bära.
Tipsar om Lövåsens gård vet att hon bor i Dalarna och har riktigt trevliga kaniner. Har en kaninhona därifrån nu och hon är underbar! :)

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Evelina!
3

Stora kaniner är bra till barn då de är svåra att lyfta för små barn = fallrisken för kaninen minskar avsevärt. Annars kan jag varmt rekommendera en kanin från en annan barnfamilj - alla kaniner som jag haft som varit hanterade av barn som små har varit fantastiskt lätthanterliga.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

kanin och häst
0

Jag tänkte direkt på cashmere vädur. Underbar ras och engilt mig är de ännu lugnare, snällare och keligare än dvärgvädurar!

Ett liv utan djur är inte värt att leva

Frosstis
0

Fast iofs om barnen är små kanske de tröttnar rätt så lätt, så då kanske en påhittig kanin är lite roligare än en dvärgvädur som är suuuuperlugn. Jag har en holländare och han hoppar runt och springer jättefort och gör massa glädjeskutt när han är glad, vilket jag tror många holländare gör. Han underhåller jättemkt och jag kan tänka mig att barnen skulle älska det

farvendal
0

Lejonhuvad, dvärgvädur, holländare Eller Fransk vädur om man inte vill att barnen ska kunna bära omkring på den.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

StrikensKaniner
0

Skulle rekommendera en Dvärgvädurs:) Har dvärgvädurar och rexar, har haft fransk vädur sen innan :P Mina dvärgvädurar har är lugna men ändå lekglada och vill vara med överallt.

Valyria
0

Lade till att det gärna får vara en ras som gillar sällskap, vill gärna ha 2 st.

Tacksam för alla era svar!

[anonymie12]
0

Om ni soa ha en nybörjarkanin så definitivt dvärgvädur😃

Svado
3

Inte fransk vädur. Små barn som ska lyfta en stor kanin lyfter nästan jämt fel och kan då riskera bryta revbenen på kaninen.

Små barn och djur ska egentligen inte ha så mycket med varann o göra kan jag tycka, iaf inte utan förälders konstanta övervakning.

Finns inget värre o se än ungar i 10 års åldern som släpar runt på nån livrädd kanin och typ halvt kastar ner kaninen på marken när den ska gå i koppel, lyfter kaninen i kopplet o typ bär den som en docka.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Valyria
1

Mina barn är för små att lämnas utan övervakning och kommer behöva min vägledning för att lära sig försiktighet med kaninerna.  Mina barn är endast 2,5 och 3,5 år. Skulle aldrig skaffa djur om jag inte ville lägga ner tid på att lära barnen respekt för djur :-)

Då lutar det åt Dvärgvädur.

lollynonna
2

#11 jag är snart 12 och har 15 egna djur,och en av de är en kanin. jag fick min första kanin då jag var 6 år,jag gör verkligen inte det du beskriver att barn gör. min kanin är väldigt glad av sig och jag kan tänka mig att jag sköter honom bättre än väldigt många andra…

TS jag har en holländare,han är jätterolig! han känner verkligen igen en också,det är roligt tycker jag!:)

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Smultrondraken70
0

Jag har barn i åldrarna 9,10,16. Kaniner är underbara husdjur för barn om man själv som vuxen är beredd att ta huvudansvaret och att lägga ner tid och ganska mycket jobb! Mina yngsta är för små för det och 16 åringen har för mycket annat än kaniner i huvudet. Vi har två rexpälsade dvärgvädurar och det är bra fart på dom! Dom tar kurvorna hemma i vår lägenhet på 100 kvm så det bara ryker om det!

Idaf
0

Jag skulle nog välja mellan dvärgvädur som är en väldigt lugn kaninras, eller lejonhuvad kanin som också kan bli kelig om man blir kompis med den;)

taxidriver142
0

Dvärgvädur

missan´s
4

#11 Det behöver inte alls vara som du säger! Jag är snart 12 år, jag med, och faktiskt fick även jag min första kanin som 6 åring. Jag är rätt lugn person, särskilt när jag är med djur. Det tror jag beror på att jag haft kontakt med djur ända sedan jag var liten, under hela min uppväxt dvs. Jag tröttnar aldrig på djuren och har respekt för dom, kan väldigt mycket om deras beteende och hur man tar hand om en kanin på bästa sätt. Det tycker jag är fel av dig att säga att barn inte kan/ska hantera djur som små. Att dom bara gör fel. Om man lär sig i liten ålder, förbättras man. Om några år kanske de här barnen jätte erfarna, duktiga och framförallt har respekt för djur. 

När jag läser på mångas profiler här på kif så står "jag har haft djur så länge jag kan minnas" eller "ändå sedan jag varit liten har jag haft djur" eller liknande. Dom flesta är erfarna. Så jag tycker inte som du. Visst, små barn kanske inte har så bra hand om dom första året, utan lär sig efter hand, men som #12 skriver, kommer hon ju alltid ha uppsikt över dom när dom är hos kaninerna och hon har ju ansvaret, inte barnen.

*Ursäkta för långt inlägg, var bara tvungen att skriva av mig!*

#12 Jag skulle rekomendera en dvärgvädur, dom är små och för det mesta lätthandterade. Bra ras som "första kanin". Skulle inte rekomendera lejonhuvad kanin lika starkt eftersom dom oftast kräver mycket pälsvård. Lycka till!

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

[Lollo 97]
0

Dvärgvädur skulle jag rekommendera till barnfamilj iaf. Fransk vädur är stora kaniner som kan väga upp till 6-8 kg (min hona gjorde det iaf) så kanske inte så bra barnkanin.  Fast beror ju på hur små eller stora barnen är :) Fick min första franska vädur när jag var ca 8-9 år :)

Kaninernasbästa
0

Dvärgvädur! Helt klart den roligaste och bästa rasen! Lycka till!

Svado
3

Jag har själv varit med o sett en förvisso typisk "whitetrash" familj där morsan satt o rökte på altanen oavbrutet med typ 4 snoriga ungar omkring sig, de hade precis fått hem en kaninunge. Den äldsta ungen (typ 10 år) sprang omkring med kaninen i famnen i flera timmar o skrek o gapade o hade sig.

Jag satt på behörgt avstånd på en balkong o spanade ner. Behöver jag säga att några timmar senare blev det ett jäkla liv där nere, då kaninungen låg död i buren.

Det är DÄRFÖR jag anser att barn o djur ska inte umgås utan en vettig vuxen i närheten. Sen spelar det ingen roll att det finns små undantag här o var, barn är barn och ska inte ha ansvaret själv för ett djur.

Men bra TS att du verkar vara en bra o vettig förälder som precis som jag, vill köpa djur och dela tillsammans med barnen men väl insatt i att det är ens eget ansvar först o främst :) Eloge till dig!

Jag har en 5årig dotter o 3 kaniner, två franska vädurar o en liten korsning, dock får min dotter aldrig lyfta i kaninerna o absolut inte i dom två stora. Men lillkaninen får hon bära under strikt överseende från mig. Det har gått bra hittills :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

missan´s
1

#20 Jo, har man den bilden i huvudet är det klart man inte vill att det ska hända igen, förstår då… ☝️

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

VildaVittra
3

Jag skulle faktiskt rekommendera en så kallad produktionsras framför utställningsraserna. Varför? Jo, för att de avlas avsevärt mer på deras lynne än de andra, man vill ju inte ha en kanin som sprattlar när man ska slakta, för då riskerar man att skada kaninen. De är i regel sundare också, bettfel är i princip obefintligt hos exempelvis gotlandskaninen. 

Exempel på produktionsraser är gotlandskanin, mellerudskanin och new zeeland. 

Den enda produktionsrasen som inte passar till barn är angoran, för deras päls tovar sig om man hanterar den för mycket.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Smultrondraken70
0

#20 så bra skrivet!

[hattifnatten]
0

Jag rekommenderar av egen erfarenhet holländsk kanin eller dvärgvädur.