Vikt och bur
Hej!
Tänkte skaffa en bur till två belgiska harar jag troligen kommer skaffa (om min pappa inte tycker de är för stora…😢)
Hittat en bur som är 0,6 kvadrat meter per fack. Räcker det? Jag menar jordbruksverkets regler gäller ju för 0,5 kvadratmeter och 0,7 kvadratmeter.
Liten (under 3 kg) 0,5 m² 0,25 m² 0,5 m² 0,5 m 0,5 m Medelstor (3-5 kg) 0,7 m² 0,35 m² 0,7 m² 0,6 m 0,6 m
Hur mycket får en kanin väga om den ska bo på 0,6 kvadrat meter? Kaninerna kommer ha möjlighet till stor Hage och rastning. 🙂
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
Kör på de nya måtten som träder i kraft 2019 istället, bättre och gärna större än vad måtten säger.
Så kanin 2-3,5 kg = 0,7 kvm, bredd minst 60 cm och höjd minst 60 cm. Vet inte hur mycket de väger? Men hade kört på snäppet över godkändamått 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Belgiska harar kan bli uppemot 4kg, så tänk på det när du letar bur. + att de flesta sitthyllor är på tok för små för dem. Mina harars sitthyllor är 50x35 så dem kan ligga ner på dem. Mina bor i 170x90 burar och tror att något mindre skulle bli på tok för litet för att dem ska kunna må bra. Kan även påpeka att mina burar har 90cm till taket, så dem kan stå på bakbenen i buren utan att öronen tar i taket.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Men vad söt 😍 är det Dottir? #2
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
#3 Såklart det e Dottir ;)
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Skulle också rekommendera större mått. Mina vuxna har fack på 2*0.8*0.8 m - dvs 1,6 m2 bottenyta (därtill har de två sitthyllor vardera på 0.5 resp 0.25 m2).
Hade jag haft möjlighet skulle jag ha byggt ännu större (men jag måste kunna flytta burarna utan traktor och har ej möjlighet att anlägga permanenta hagar).
Visserligen får de komma ut dagligen men det känns inte riktigt som att det räcker. Harar är långa i förhållande till sin vikt och har yviga rörelser. De behöver kunna sträcka ut ordentligt och röra sig obehindrat. 🙂
Som #2 säger kan hararna väga 4 kg som vuxna. Min tyngsta väger 3.9 kg, minstingen (6 månader) är 3.4 kg nu men han lär växa ett tag till 👍
#5 OK :) självklart gör man ju så stora burar man kan