Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 560 ggr
lydia.L
0

Hur smittsamt?

Hej! Jag har ev kaninköpare från Skåne som ev ska ha köpa en av mina kaninungar. Vi har kommit överens om att jag då ska vaccinera den innan den blir hämtad så att kaninen inte blir smittad direkt när den kommer ner till Skåne. Hur smittsam är sjukdomen? ( gulsot och kaninpest) kan mina avelsdjur bli smittade om hon åker från Skåne och sedan går och kollar på föräldrarna till ungen osv? Kanske en jättedum fråga men vill vara på den säkra sidan :)

Lydia & Tindra Glad

VildaVittra
0

Hygien skulle jag säga. Be henne byta skor till några du har, sätt på något överdrag över kläderna och se till att hon spritar händerna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

lydia.L
0

Okej tack! :)

Lydia & Tindra Glad

[Howres]
3

Haha hej, visste inte att du fanns här :) (Jag som ev. Skulle köpa Balder)

lydia.L
0

Hahaha jodå jag finns överallt ;)

Lydia & Tindra Glad

[Frida Rydberg]
0

Pesten är inte så smittsam utan kräver direktkontakt kanin-kanin, eller att den förs över med myggor (även fåglar kan bära med den). RVHDn är luftburen och kan smitta från skor osv. Dock ska man verkligen inte tro att alla människor från Skåne bär runt på RVHD för den finns knappast överallt och hela tiden. Nu finns inga utbrott i Skåne vad jag vet och risken för dem är som lägst vintertid. Så du kan vara lugn, hon kommer inte att smitta dina kaniner.

Peak303
0

Jag har haft kanin flertalet år men började vaccinera kaniner först förra året då jag tävlar i hoppning. Men har ändå inte alla vaccinerade, hade misstänkt fall 2005 men andra kaninen överlevde så tror ändå inte att det var något. Men aldrig haft någon sjuk i de sjukdomar sedan dess. Så skulle inte vilja påstå att den är så smittsam som folk tror. :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

lydia.L
0

Okej vad bra! Tack för era svar :)

Lydia & Tindra Glad