Halm/hö
Hej, gillar kaniner mera halm en hö? För min kanin äter väldigt mycket halm o inte lika mycket hö! Tacksam för svar!
Normalt sett så ska de ju äta hö och ha halm som bottenmaterial.. Min kanin kan äta lite halm nån gång ibland, men normalt är det hö han äter.
Hö ska finnas i buren vilket som, men visst de kan ta några strån då och då :)
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
Halm innehåller så gott som inga näringsvärden alls så man bör inte ge det som föda, utan som bottenmaterial.
Ts, prova att ta bort halmen ett tag och se ifall han öka på ätandet av hö. Fyll hellre buren med en massor hö så att den kan gotta in sig i det istället för halmen. Alternativt prova byta hö, kanske tycker den inte om just det höet du ger av någon anledning?
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Bättre enligt mig att låta kaninen ha kvar den halm den tycker om samtidigt som man skaffar sig ett annat hö som förhoppningsvis faller kaninen bättre i smaken. Det finns halm som är mycket smaklig, det kanske är gräsfröhalm du har och då är det gott om grässtrån i den också. Om kaninen föredrar halmen framför det hö du erbjuder den, så ta det som en hint om att höet inte är tillräckligt bra.
Att kaninen äter halm är inget negativt, bara bra. Kaniner är skapta för att äta och smälta foder med högt fiberinnehåll och låg näringstäthet. Om halmen är av god hygieniskt kvalitet så kan den mycket väl ätas. Men leta efter ett annat hö så du kan erbjuda kaninen både näringsrikt, gott hö OCH mindre näringsrikt men fiberrik halm. Då mår kaninens mage riktigt bra.
Kaniner kan äta halm, men det får inte ersätta hö. Då halm inte innehåller inte alla näringsämnen som behövs.
Okej, ska prova ett nytt hö o se om det passar i smaken:) tack för alla svar!