Nyår
I morgon är det nyår och alla i vårt kvarter brukar fyra av smällare och fyrverkerier. Jag har en liten hona på ca 6 månader och jag har ingen aning om hur hon kommer att reagera. (Hon är utekanin)
Hur gör ni med era kaniner på nyår?
Gör ingenting. De är i boden samt ena paret i uteburen. De är trygga där.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vi bor nära ett område där militären har övningar ganska ofta, så smällar är mina kaniner vana med. Så för oss kommer det nog gå bra. Alla kaniner är ju olika, så mitt tips? är att du är med din kanin när de börjar smälla lite och se hur hon reagerar. :)
Bästa är att bara låta dom vara i sin bur, där känner dom sig tryggast. Har du möjlighet så gå ut o gr något smaskigt innan de värsta smällarna börjar. Se till att kaninen har möjlighet och gå in och gömma sig om den vill så ska det nog gå bra.
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Jag är jätteorolig för min kanin… Han kommer vara helt ensam här hemma över nyår och jag har ingen aning om hur han reagerar. När jag var liten avled en av mina kaniner på nyår. Men nu är min kanin inomhus så det dämpar ju smällarna lite… Funderar att lägga en filt över buren så det isolerar lite extra. Bra eller dålig idé? Kan ju smälla på ganska bra här…
Min erfarenhet är att kaniner inte bryr sig så himlans mycket om fyrverkerier. Bodde mitt i centrala Stockholm förra nyårsafton och då brydde de sig inte alls trots att det smällde som tredje världskriget ute.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Jag brukar lägga en filt över burarna. Det funkar utmärkt. Mina kaniner verkar inte direkt rädda för fyrverkerier och smällar:) Men man kan ju alltid gå ut och kolla till dem vid 12 tiden (om man är vaken då vill säga).
#0 Är du orolig så kan du ju kolla till kaninen några gånger under dagen, för jag gissar att folket hos dig är det samma som här, de smäller hela dagen i princip. Kolla då hur din kanin reagerar när de smäller. Verkar den bli stressad så kan du ju ta in den precis vid tolvslaget då det är som värst. Oftast så brukar de inte bry sig speciellt mycket. Bor de ute så är de ju ganska vana vid olika sorters ljud.
#5 Lägg en filt eller täcke (mer isolerande) över och sätt på tv/radio på högre volym. Annat ljud brukar lugna ner rädda hundar en aning i alla fall.
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Läste på djurens rätt att de bästa är att ställa in utekaninernas bur i en kall källare eller bod just för att dämpa ljudet. Tipsades också om att ge dem något extra gott på tolvslaget.
Min kanins första nyår i år så är ju lite orolig men med tanke på att han är totalt iskall gällande alla ljud hittills så hoppas jag att de kommer funka bra :)
Pretty wise //
jag fick hem min första kanin på många år i förrgår och han har fortfarande onte riktigt installerat sig här hemma så lite orolig är jag, därför kommer jag ha nerdragna persienner och tvn på på ganska hög volym i och med att han reagerar på när det rasar snö från taket, någon pratar högt på nedervåningen osv. :)
Jag gör ingenting särskilt, de får något extra gott bara.
Någon nisse i närheten har roat sig med att smälla raketer varje kväll i mer i en vecka och igår råkade jag utlösa inbrottslarmet på mina föräldrars hus(där kaninerna bor i en bod bredvid) så de har nog vant sig med diverse odjud vid den här tidpunkten 😛