Kostnad tandvård
Hej!
Jag har en 1 årig kaninhona som har fel på vänster framtand i underkäken, den är missfärgad och ser lite sprucken ut. Inga direkta symptom, äter och dricker som vanligt.
Ska självklart ta henne till vet snarast, men tänkte om någon som är vaken vet ungefär vad det kan kosta? Undersökning kostar väl ungefär 600-700, men vad kostar det att ex. klippa/slipa tänder hos vet?
Jag misstänker att denna tandskada är orsakad av yttre trauma och då kanske inte kräver röntgen (som vid allvarligare bettfel), men är det nån som röntgat sin kanins tänder och vet vad det ligger på ungefär?
Jag har även läst att vissa helt opererar bort framtänderna på sin kanin, men det hoppas jag att lillan inte behöver…
Lavender ska givetvis få den vård hon behöver oavsett vad det kostar, men jag har inte haft anledning att åka till veterinären på väldigt länge och aldrig av liknande skäl. Vill gärna ha nån uppfattning i förväg så jag inte blir så överraskad på kliniken, vet ju att det kan bli väldigt dyrt…
(Ledsen för långt inlägg)
Det varierar ofta väldigt mellan olika veterinärer och städer. Kolla om din veterinär har en hemsida med prislista.
Eller ring och fråga din veterinär.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Kostade mig runt 300 för att få kaninernas tänder kollade och raspade vid kastrering, då hade dom inget bettfel eller skada på tänderna.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Gick på hälsokontroll med min kanin och då kollade de alla framtänder och käktänder bland allt annat. Kostade ca 750 kr tror jag, dock var det i centrala Göteborg.
Pretty wise //
Jag både klipper och slipar tänderna på min kanin hos veterinären och jag betalar cirka 360 per gång