Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1592 ggr
SofieShe
2

Rädd kaninunge

Hej! Jag behöver råd om min kaninunge som är 8 veckor gammal. Jag fick hem henne för 2 dagar sedan och hon är väldigt skygg och rädd. Hon är bara i sitt hus hela dagarna tills jag lägger mig. Hon kan komma ut och äta några pellets innan hon helt plötsligt springer in i huset igen, även om jag inte vänder blicken mot henne. Har försökt locka ut henne med goda saker, men hon äter det inte förrän på natten. Har campat utanför hennes bur i två dagar och bara läst en bok, men hon vägrar komma ut. Är orolig att hon inte får i sig tillräckligt med hö och vatten :( har läst igenom flera trådar om att man ska försöka klappa henne när hon kommer fram och ge godis osv. Men problemet är ju att hon inte ens kommer fram. Vet att det kan ta tid innan hon vänjer sig vid mig, men vill ändå ha era åsikter och tips?. Någon som kanske varit med om samma sak? Vet inte hur jag ska komma framåt med henne. Hon är för övrigt en dvärgvädur från uppfödare.

Fridaaaa
0

Det kan ta tid för vissa att känna sig trygga. Du har haft henne så kort tid också.  Ta det i hennes takt :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[hejhejhej!]
0

Gud, ge stackarn lite tid. Hon är stressad och rädd över sitt nya hem och behöver få vara ifred och vänja sig minst fem dagar innan du försöker . Hon kommer ut på natten så fort hon är ensam och äter och dricker det kan jag lova, men ge det lite tid sen kan du försöka sitta och prata i samma rum och kanske ta bort natten och lägga en morot precis utanför eller nåt, så hon förstår att det är bra så fort hon kommer ut.

SofieShe
0

#1 #2 tack för svaren :) vill verkligen inte stressa henne, vill bara ha tips?. Och som jag skrev så vet jag att det kan ta flera dagar även veckor för vissa kaniner. Därför jag inte klappar henne eller försöka lyfta upp henne.

Fridaaaa
0

#3  Jag brukar lyfta upp och gosa med dem efter några dagar om de är rädda av sig samt vara lugn, brukar fungera, för då vänjer sig kaninen vid en 🙂 Lycka till!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

SofieShe
0

#4 jag väntar tills det gått en vecka, för då måste jag ändå ta ut henne för att städa buren. Får hoppas på att hon inte är lika rädd då :) men tack!

[Nikita14]
0

Min dvärgvädur var också väldigt skygg och osäker när jag tagit hem henne.  Hon hade inget hus, men satt i samma hörn av buren i timmar, utan att varken äta, dricka eller flytta sig.     Var lite orolig ett tag, men under natten så flyttade hon på sig, och tror att hon åt och drack lite också.

Jag var i närheten av buren, men klappade eller lyfte henne inte på några dagar.   Hon blev snart säkrare och trygg, idag är hon den av mina kaniner som är lättast att lyfta upp, helt avslappnad när man hanterar henne!

SofieShe
0

#6 hon har redan gjort framsteg, hon har hoppat runt i buren hela kvällen och ätit och druckit samtidigt som jag satt i soffan (bara någon meter från henne). Så det börjar gå framåt :) Vad bra att det ordnade sig med din kanin i alla fall :) hoppas min också blir så.