geometri
Måste en bur vara fyrkantig? :) Alltså får den vara typ trekantig om den håller måtten? För det går ju att göra en trekantig bur som är ca 1 kvadratmeter.
med vänliga hälsningar
Eleonora
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
Nej en bur måste inte vara fyrkantig, mina är rektangulera 🙂
Trekantig är betydligt svårare att få tillgodkända mått på.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ok #1 tack 👍
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
#1 En rektangulär bur är fyrkantig (fyra kanter), dock är den inte kvadratisk vilket kanske var det du menade när du skrev fyrkantig.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
#1 En rektangulär bur är ju också fyrkantig :) Edit: tvåa på den bollen. Har sett flera som har trekantiga hörnburar inomhus, både hemmabyggen och köpta, det är inte svårare att få till godkända mått på en triangel än en rektangel, men räkna efter noga så att ytan (och höjden förstås) verkligen blir rätt :)
#3 Kvadrat och rektangel är två olika, fyra hörn ja men fyrkant = kvadrat. 🙂 Men båda är fyrhörningar om det är det du tänker på?
Kvadrat = alla fyra sidor lika långa, rektangel = två långsidor och två kortsidor
#4 Läs det jag skrev i denna kommentaren.
Kvadrat och rektangel = fyrhörningar, det är det ni tänker på.
#5 Fast nej, fyrkant betyder inte enbart kvadrat. Det är vardagsspråk för rätvinkliga fyrhörningar. Dessutom är en kvadrat ett slags rektangel, om vi ska vara petiga :)
#6 De är båda fyrhörningar men som sagt kvadrat = fyra långa långa hörnor.
Så har vi fått lära oss alla år i matten, av alla mattelärare så 😉 Samt googlade på det också 😉 Men strunt samma 😛
#7 Jag är mattelärare.
Jag skulle nog gärna göra en bur med tre kanter lite extra stor eftersom hörnen kan bli trånga och därför kan kaninen inte utnyttja ytan lika bra som i en bur med fyra kanter. Men annars ser jag inga problem med att en annan form så länge den kortast sidan är godkänd.
#5 fast nej, fyrkant är inte bara = kvadrat. fyrkant är ett vardagsbegrepp. riktiga ordet heter fyrhörning och där inkluderas rektangel, kvadrat, romb, drake m.m. så nej det är ingen direkt skillnad på fyrkant och fyrhörning
Fyrkant kan vara
- En fyrkant är en rätvinklig tvådimensionell geometrisk figur med fyra sidor. Används ofta vardagligt inexakt som synonym till kvadrat, men kan i själva verket lika gärna vara en rektangel. Jämför med fyrhörning, som inte alltid är rätvinklig.
så, nu har vi rett ut det också. inget mer att diskutera 🙂
#0 ja en bur kan vara trekantig/triangulär. men som #1 sa är det svårt att hitta bur med godkända mått. jag personligen tycker det är lite svårt att städa såna burar också? jag kan inte se en enda fördel med en triangulär bur.
jag har för mig att man ska tänka att det ska få plats en "fyrkantig" bur av godkända mått inuti den triangulära buren så att säga - för att vara säker på att den innehåller godkända mått. haha, svårt att förklara. kan försöka göra en bild…
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#12 Ok ;) min bild var nog ganska otydlig