Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 919 ggr
NelliMohrle
0

Hinder

Hej!

Tänkte bygga lite hinder bla. start/mål hinder. Vilka mått är det på start/mål hinder och vilket material brukar ni använda till hinder?

Älskar kaniner Kär

tussen12
0

Högst 10 cm har jag för mig. Så du kan ju göra det 20cm högt och sätta märlor på 10 cm. Har godkända märlor hemma som du kan få när vi tränar nästa gång😃

Till figurbygge har jag använt OSB-skivor, men bäst är nog plywood men det kostar (!!) mycket 🤪 OSB-skivorna kostar ungefär 99kr skiva. På Woody är dom dyrare dock, Jem och Fix har billigare.

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

NelliMohrle
0

Ok, tack!  Ska se vad pappa kan fixa fram. 🙂 Kan man ha vanliga brädor och OSB/ plywood som bottenstöd på rätuppstående? Eller måste det vara något speciellt material till det?

Älskar kaniner Kär

tussen12
0

#2 Det går bra 🙂

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

PrinzeZz
0

Du måste absolut inte använda något särskilt material, men vill du att hindren ska bli fina och hålla länge så är det bra att välja rätt från början.

Jag använder läkt (48x25) som oftast har en lite ruggig yta, den slipar jag till med handhållen slipmaskin innan jag målar med lackfärg två lager och sedan lackar med klarlack. Som bottenplattor använder jag 7mm plywood som även dem målas på samma sätt. Till slut lackar jag också över skruvarna, det förhindrar inte isärskruvning i framtiden men skyddar lite extra frånväta underifrån.

Om du använder OSB, se till att måla ordentligt så ingen fukt kan krypa in mellan spånen, då släpper dem och till slut kan hindret falla sönder.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

NelliMohrle
0

#4 Vilken lack/färg rekommenderar du?

Älskar kaniner Kär

PrinzeZz
0

#5 helt vanlig lackfärg, finns att köpa på typ Jula/Clas Ohlson/ÖoB etc

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

NelliMohrle