Selar?
Jag har börjat kola på selar till min kanin, ska inte köpa något riktigt ännu, men vill ha en bra idee om vad det det jag vill ha kostar, så vart köper ni selar,och vad rekomenderar ni för sele till en dvärgvädur?
bestämt för mig är att jag i alla fall vill ha något med längre koppel till i alla fall :)
Olika selar passar till olika individer. Man kan inte säga en sele som passar en viss ras. Men storleken till dvv brukar vara M.
Jag personligen gillar inte H-sele (remmen runt halsen gör att det drar mycket på kaninens hals om den drar) . Bogsele och bröstsele är bra om kaninen drar mycket. Vissa kaniner kan kravla sig ur bogselen, medans bröstselen är rymningssäker. Men bröstsele är svårare att sätta på än bogsele.
Så det beror på hur din kanin är. Drar kaninen mycket när du går med den? (om du har haft kaninen i koppel någon gång) Är kaninen lätt i hantering?
Jag har aldrig gått i koppel med honom förut, han är inte heller särskilt tam, men han springer inte ifrån dig om man klappar honom och han kommer fram och uktar (dock kommer han fram rätt aggresivt så man gärna vill dra bort handen hehe) Så han är väll okej i hanteringen, han sitter ju still, men blir stressad av hanteringen, därav vill jag ha ett längre koppel så att han kan springa och komma ifrån mig lite, så han sitter stå bredvid skrämmande mig hela tiden :)
#2 Tja… om du tror att han klarar av att ta på en bröstsele så kan du ju testa det, så att du slipper riskera att han smiter.
just nu letar jag mest bara, kommer inte skaffa honom en riktigt ännu, dock så tror jag att han kommer klara av det rätt bra redan nu faktiskt :)
Personligen föredrar jag H-selarna, upplever att de sitter bäst, kaninerna lär sig fort vad 'stopp' betyder, och då behöver det inte bli onödigt drag i selen.
På kaniner som är lite nervösa eller stressiga gillar jag bröstsele, dem är lite knöliga att ta på men idag finns det så många olika modeller (bla med knäppning i halsen om man gillar den varianten) att det är en stor chans att det finns något man gillar.
Jag gillar Gnagarbodens selar och koppel (Libra Artics gamla sortiment), jag tycker dock att utbudet där bara blir sämre och sämre så jag har bunkrat på mig en del inför framtiden.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Ett tips? om du vill ha långt koppel, är att sätta ihop koppel i varandra. Det har jag och det funkar super! Inte det snyggaste men ändå;)
Jag har precis beställt 2 bogselar på www.koppelochselar.se Jag tycker de verkar bra;)
Massor av snygga selar på http://johannasselar.weebly.com/modell--storlek.html
Kaninhoppning