Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1229 ggr
hannahskaniner
0

HJÄLP FORT

hej, jag har två kaniner som bor ute tillsammans, en hane och en hona. Dom är jätte bra vänner, men nu är det 13 minusgrader ute. och allt fryser, kisset i toalättlådan vattnet bottenmatrialet, och höet blir helt stelt.  det är väldigt jobbigt. jag har hört att jag inte kan ta in mina kaniner nu när det är såpass kallt ute.  inomhus är det liksom 20-25 grader hela tiden i alla rum, kan jag ta in mina kaniner nu ?

Idakarrlsson
1

Nej! Dem har satt vinterpäls nu under hösten ute och kommer dö av värmeslag ifall du tar in dem. Är dem ute sja dem vara ute.

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

hannahskaniner
0

Men allt fryser ju, Hur ska jag då göra?

Idakarrlsson
2

Vattnet måste bytas minst 2ggr/dag. Använd en plastskål som det är lätt att smälta isen i. Keramikskålar brukar spricka. Använd inte flaska då den brukar gå sönder den också. Sen vet jag inte riktigt menar med att allt annat fryser? :)

hannahskaniner
0

jo, jag menar att mitt hö stelnar och allt bottenmatrial bli hårt när det ligger i buren, och kisset fryser och fastnar i toalätten:)

[hattifnatten]
1

Nej, du kan inte ta in dem nu.   Antar att de varit ute den senaste tiden, och då har de fått vinterpäls.  Att ta in dem från -13 grader till +20-25 är rent av livsfarligt för dem.

Mina kaniner bor ute och vi hade -10 grader här i går, tyckte inte att höet och halmen fryste.   Vattnet däremot, men då får man byta oftare, plus att kaninerna kan slicka på isen i vattenskålen och snön i värsta fall.

MagArne
0

Kan en liten värmematta vara något att ställa under vattenskålen?
http://www.akvarieshopen.com/värmemattor

Kanske finns bättre/billigare alternativ? Värmeslinga?

Fridaaaa
1

Nej du kan inte ta in dem.

När vi har -13 grader blir inte höet stelt här. Är det blött ja då blir det stelt men inte om det förvaras torrt och så. Ialla fall inte här.
Man får byta vattnet ofta i skålarna, 2-4 ggr/dag minst. Rensa/städa så gott man kan

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[hattifnatten]
0

Vad har de för bottenmaterial?   Om de har halm, så byt ut det som frusit och samma med höet.

Ylwiz
2

Det kan bli kondens så allt fryser ja. Men då får du bara ta å byta det. Svårare än så är de inte… Eller så får du köpa en ny bur som är isolerad. Man kan ha en flaska med en strumpa över, vilket jag ska köpa själv så vet inte hur bra de är ännu men de återstår att se.  Nackdelen med skål är att dom kan välta ut allt och allt fryser.. 

(som ovan, ta inte in dom. Då dör dom…)

Fridaaaa
0

#9 Isolering behövs inte, kan bli motsatt effekt att kylan stannar kvar i buren istället om det isolerats fel.
Vattenflaska med strumpa eller annat överdrag är värdelöst då pipen fryser snabbt ändå.

Idakarrlsson
1

#4 Höet måste i sådana fall vara blöt, för annars kan det ju inte frysa?

Bottenmaterialet vet jag inte riktigt hur man ska fixa. Möjligtvis kanske skydda buren med något vid ev nätöppning?  Kisset är ju vätska och kommer frysa vid minusgrader.

Fia9000
0

Har aldrig varit med om att varken hö eller spån stelnar (om de inte har kissat eller hällt vatten på det dvs), du kanske ska se över hur du förvarar det eftersom att det förmodligen blir fuktigt?
Toaletten kan du ta in en stund så att den tinar innan du byter i den och vattnet bör du byta minst 2 gånger per dag.🙂

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

Ylwiz
0

Mjo men om man köper en bur borde isoleringen vara rätt tänker jag..

Jag har pellets som jag blötlägger och sedan låter det torka så det är helt torrt. Funkar jättebra att "mocka" i.  Vid nätöppningarna kan man ju sätta en skiva (Genomskinlig) eller en handduk så inte snön blåser in om det nu är ett problem :))

Fridaaaa
1

#13 Inte helt säkert. Finns många burar som inte är vidare bra byggda. Men kaniner överlag behöver inte isolerade burar 🙂

Idakarrlsson
0

#13 Isolerad bur är ju ingen idé att köpa denna vintern. Och ifall allt fryser tycker jag som #12. Att TS borde se hur hon har sitt underlag/hö förvarat.

[hattifnatten]
0

Finns en del strö som fryser, som torvströ tex.

Strumpa eller annan isolering på vattenflaska funkar tyvärr inte, som #10 skrev, pipen fryser i alla fall.   Har testat, och det var bortkastade pengar.    Det är skål som gäller.

Ylwiz
0

Varför e de ingen ide denna vintern? Fortfarande nybörjare med dehär om kaniner. ;))

Idakarrlsson
0

#17 Om den är ordentligt isolerad kanske det blir för varmt? Dock osäker på det. Men säger som Frida. Det är oftast onödigt med isolering eftersom kaniner är tåliga :)

[Lollo1402]
0

Mitt Hö har blivit stelt när jag hade det i förrådet. Men inte ute i deras burar:)

tlover
1

Isolerad bur är som sagt onödigt, men se till att det finns torrt strö.

Ströet fixar du genom att djurpströa och sedan städa då det är varmt nog. Dvs du lägger nytt torrt strö över det gamla ströet så att det är varmt och torrt för dom.

Vatten funkar bäst i skål (vi använder rostfritt stål som man kan slå ut isen ur) och byter 2 ggr/dygn, mer om det bli kallt dvs -25 eller kallare.

Ge extra hö/foder då det blir riktigt kallt men se över det hö du har nu, hö ska inte frysa om det fryser är det blött och blött hö är inte bra att ge.

Kyla är sällan problem för kaniner, drag, fukt eller extrem värme är betydligt värre.

l'm back

[hattifnatten]
0

Mina kaniner klarar sig bra i kylan,  däremot blev några av dem dåliga i somras då det var +30.  Var tvungen att ta in en dem, då hon var nära att stryka med, hon var apatisk i värmen,  och varken åt eller drack.   Väl inomhus i det svalaste rummet, piggnade hon till!

jennywiktorsson
0

Förra året investerade jag i en elvattenflaska som värmde vattnet för att hålla det flytande. Bottendelen var som en skål med värmeplatta som man stack in genom ett hål i buren. Den funkade jättebra hela året, men efter några dagar i bruk i år gick sladden av. Funderar på att reklamera, den kostade ändå 300 kr. Men det kanske är något att titta på? Att byta vatten flera gånger om dagen är nog det jobbigaste med vintern. Håller med de andra, se till att hö och halm är torrt och ta inte in kaninerna nu! Att de är mindre aktiva är nog ingen fara, alla kaniner har ju sina egna metoder. Har en kompis vars kaniner älskar snön och sitter ute hela tiden medan mina sitter i boet tillsammans och sover mest hela dagarna.

tlover
0

Kanske dum fråga men byter ni ändå inte vattnet minst två gånger/dygn?

För mig är vattnet i princip ingen skillnad på sommaren och på vintern.

l'm back

jennywiktorsson
0

#23 På vintern byter jag minst 3 gånger om dygnet. Det som är jobbigt är att det tar längre tid då det är fruset varje gång man byter…

Fridaaaa
0

#23 Byter minst 2 ggr/dygn på sommaren och 2-4 ggr/dag eller mer på vintern. Så oftare på vintern.

Kaninernasbästa
1

Jag har flera vattenflaskor som jag byter och när en frusit tar jag den andra och då tinar den inne :)

Fridaaaa
0

#26 Dock fryser pipen fort så kaninen blir utan vatten längre än om de har skål.

PrinzeZz
0

#26 vattenflaskor funkar inte, precis som #27 säger fryser pipen för fort, och med tanke på att mindre mängder vatten fryser otroligt fort i denna kyla är det stor risk att kaninen knappt får i sig vatten alls, och då kan vi alla räkna ut vad som händer till slut.

Dessutom, har du någonsin slickat på metall när det är minusgrader? man fastnar.
Rycker man sig sedan loss följer skinnet inte med, vilket resulterar i köttsår.

Ta en gammal skål eller vanlig plastbytta istället, det underlättar inte bara för kaninen utan för dig också.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |