Tidning i botten.
Jag läste någonstans på internet att man kunde lägga tidningspapper i botten på buren under spånet och halmen för att det skull bli lite mindre kallt och dragit. Vad tror ni om det? Låter inte så hälsosamt på ngt vis.?
Nu har vi spån i ena delen av buren och spån och halm i andra halvan som är som ett eget rum med en lite ingång bara för att skydda så mycket från blåsten och kylan.
Hur menar du nu? Inte hälsosamt för kaninen, eller att teorin inte låter logisk?
Tidningspapper går iallafall bra att ha i kaninburen. :)
_Kram Evelina
_
Jag tänkte på trycksvärtan och hur tidningspapper blir när det är blött, men kanske bara jag som är nojjig. :) Kanske tillomed blir lättare att veckostäda buren om man bara kan lyfta bort tidningspapper och slippa spada ut allt :D
#2: Min kanin är lösgående hemma hos mig, och i hans toalett har jag enbart toalettpapper, som jag byter1 gång/dag. (har 3-4 tidningar på varandra). Det är seriöst det bästa jag har provat! Suger upp kiss samt luktar iprincip ingenting. Dessutom så är det ju billigt ;)
Jag pratar alltså om såkallade dagstidningar, (tex aftonbladet), inte reklamblad osv som har "glansigt"-papper då jag tycker att dem inte suger upp kisset lika bra som dagstidningspapper :)
_Kram Evelina
_
Är bara bökigare med tidningspapper under. Tycker det är sämre, både inne och ute.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag använder det i uteburarna och det gör så att spånet inte blir lika fuktigt.🙂
#5 Varför skulle spånen bli mer fuktig om det är tidningspapper under? Tidningspappret blir ju blött och fryser fast. Skulle aldrig fungera i uteburar här 😛
#6 Vi har inte så jättekallt än typ -3 till -4° och det hjälper faktiskt och tidningspappret fryser inte fast då vi har vinterisolerade burar.
#7 Vart bor du som inte har kallare på natten eller dagen? 😛 Har vi inte ens i södra Sverige nu.
Ja det är min ena också (tyvärr) men hade inte hjälpt någonting. Tänker, tidningspapper blir ju blött av urinen = fryser = svårt att få bort? Bara jag som inte får ihop ekvationen. Men tur att det fungerar hos dig 🙂
#8 Självklart har vi kallare på natten, glömde skriva till det.:-) Men strunt samma det fungerar iallafall hos oss. Det beror kanske också var man har sin bur, alltså om man har den i lä eller inte. ;-)
Har läst någonstans det inte är bra med tidningspapper då kaninen kan äta det och bläcket som används för att trycka tidningen är inte bra för kaninen.
Älskar kaniner 
#10 Men om man har ett tjockt lager av spån och halm över kommer ju kaninen inte åt det. ;-)
#10 Förr var det farligt men inte numera. Däremot måste man såklart ta bort ev klamrar.
#12 Okey, det visste jag inte. 🙂
Älskar kaniner