Frusen avföring
Vintern är en svår årstid för kaninägare. Vattnet fryser, det är kallt att vara ute med dom osv. Mitt problem är att deras bajs och kiss fryser fast i buren och är väldigt svårt att städa bort sen. Har ni samma problem? Och vad gör ni för att lösa det? Behöver verkligen hjälp!
Älskar kaniner 
Lägg i extra mycket halm/hö.
I'm out 
http://www.gnagarboden.se/kanin/utstallning-uppfodare/mockningsskrapa
Fördelen med att ha kaninstall - ingenting fryser 😍
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Under vintern brukar kaninerna få ha ströbädd, jag fyller bara på med nytt hö (har inte halm). När det är milt tar jag bort allt som går i buren (för att kaninerna inte ska vara så nära burtaket …), men det blir ändå ett lager kvar, jag ströar bara på med nytt strö på den skiten.
Finns ju också en fördel med ströbädd - det är varmare i buren.
#3 Vad innebär ströbädd?
#4 man lägger nytt strö ovanpå det skitiga.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Jag brukar försöka skrapa bort så mycket som möjlig och sedan lägger jag på nytt spån/halm ovanpå.
Det kanske funkar att hälla på varmt vatten men jag har inte testat själv.
/Sofia
"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson
#5 Ok, då har väl jag något liknande vintertid. Tar bort översta halmen/gammalt hö, men sen lägger jag på nytt. Annars byter jag strö och allt. Mina har stalosan f och torvströ i botten, och under den kalla årstiden även ett tjockt lager halm ovanpå.
Är det ok att göra så, förresten?
Jag djupströar/har ströbädd dvs lägger nytt strö på det gamla och sen när det blir plusgrader så tar jag bort så mycket som möjligt. Så när alla andra far på skotertur så står jag och skottar kaninbajs men det är kaninerna värd.
Därför så har jag ganska hög takhöjd (1m) för att kaninen ska ha nog plats att sträcka sig på vårkanten då det är som djupast.
Som tur är så överlever inte parasiter osv lika bra i kylan om dom ens gör det och med det nya ströet över det gamla är det ändå hygieniskt.
#7 Djupströbädd ska vara tillåtet enligt jordbruksverket som jag förstått det i alla fall.
l'm back
#8 Tack, det låter bra, det! 🙂
Djupströbädd är det jag med kört på. Men trodde typ att det inte var så bra osv. men då vet jag. Tack!
Älskar kaniner