Orolig för utekaniner!
Hej! Det här är första vintern vi har våra kaniner. De är snart tre år gamla och bodde ute även hos de tidigare ägarna. Men nu sedan det blivit minusgrader, är de väldigt mycket mer stilla. De sitter mest i kaninhuset och kurar. Bara på kvällen går de ut en sväng. Jag tycker också att de äter mindre. Hur vet man när kaninerna fryser? Vad kan man göra för att undvika att kaninerna fryser?
Se till att de har ordentligt med torr halm att boa med så klarar dom sig utmärkt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ta en påse och lägg i varmt vatten i den knyt så den inte läcker lägg in den i buren och sätt en filt eller handduk på den, dom börjar snabbt fatta att dom kan värma sig där, tänk även på att inte ta kallt vatten i vattenflaskorna det är bättre om du tar lite mer ljummet vatten.
I'm out 
#2 Varmt vatten fryser konstigt nog snabbare än kallt så skulle ta kallt vatten i vattenflaskorna då det inte fryser lika fort.
Älskar kaniner 
#3 Oh det visste jag inte :/
I'm out 
Tack för era svar! Hur mycket är rejält med halm? De bor i vår friggebod (2x3m) och där har vi lagt ut drygt en halmbal på golvet. Sen har vi tryckt in halm under en bänk och gjort som en grotta i halmen, men där går dom inte in. Istället sitter dom och kurar ett ett hörn där dom har puffat upp halm så att det blir som en liten grop. Men räcker det? Dom sitter mest still hela dagarna och går knappt ut.
Lägg mycket halm och hö i ett hus. Där kan de då krypa in och burra ihop sig för att hålla värmen.
Älskar kaniner 
Ha inte flaskor alls ute på vintern utan skålar. Flaskor är värdelösa när det fryser.
Mycket halm och bra bur så klarar de sig bra 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Men behöver jag inte oroa mig för att de är så inaktiva? De bara sitter i sitt hörn och kurar. I friggeboden har de även en trälåda med halm i, men de verkar inte gilla den alls för de går bara in där när jag lagt in godsaker.
Så länge dem har fått suttit ute under hösten (när det blir kallare) och fått sätta vinterpäls är det ingen fara :)
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
Jag bor i norrland och har närmare 30- här. Vi har utekaniner och det går jättebra! Du behöver inte oroa dig. Dom får vinterpäls anpassad för kylan så att dom ska klara sig! :)
När det blir riktigt kallt kan det behövas extra foder, så håll koll så att dom alltid har hö att äta (det kan gå snabbt att allt försvinner om det fryser på under natten).
l'm back
Är också lite orolig för kaninerna, känns sjukt att de bor där ute i kylan. Men ser vilda kaniner skutta omkring här i snön och känner en viss trygghet över mina egna.
Mår de dåligt av kylan blir de slöa, äter dåligt och beter sig allmänt ur fas. Sköter man sina kaniner som man ska är det nåt på tok om det skulle vara kylan som skadar dem.
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
Tack för svaren! Blir alla kaniner så här stillsamma när det är kallt ute? Funderar på om man skulle ta en gammal fårskinnsfäll och sy ihop till en "grotta.". Vad tror ni om det?
#13 Beror på kaninerna. Mina är ganska alerta i hagen men mer stillsamma i buren, beroende på hur kallt det är såklart.
Halm värmer mer för dem
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.