Heej!
Heej jag är ny här. men varit på ridsport och lite sånt :p Jag har precis fått en kanin. Av min syrra!Hon gav den till mig eftersom hon har tröttnat och såkallat inte tagit hand om henne. Inte klippt klona på skit länge och matat henne! men nu har jag gjort det. Men har lite problem med klorna! så jag undrar om någon av er har ngt tips??? skulle vara jätte snällt, hon är värsta sprattelgubben:P. det är lite svårare och klippa hennes klor för dom e typ 2 cm långa. Och hon är ej van vid människor… Snälla hjälp
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

putt för kompisen
Så bra att du tar hand om kaninen. Bra gjort!
Om kaninen sprattlar när du klipper klorna, kan du vira in den i en handduk. Funkar utmärkt! Vira in den så bara huvudet och framtassarna sticker fram när du ska klippa dem, och bara huvudet och baktassarna när du ska klippa dem.
Vet du vad pulpan som finns inuti klon är? Det är iaf som en blodådra. Har kaninen ljusa klor syns den, lite rödfärgad. Har kaninen mörka klor syns den inte. Man ska inte klippa i pulpan! Det gör väldigt ont på kaninen och då förstår den att klippa klor = ont.
Så sätt dig på marken och lägg kaninen på rygg i ditt knä, invirad i handduk. Har kaninen ljusa klor klipper du några mm från pulpan, och har den mörka klor får du vara jätteförsiktig och klippa lite i taget. Ta gärna hjälp av någon kompis eller en familjemedlem, så kan den ena av er hålla kaninen och den andra klippa.
Blir det för stora problem kan du kolla om någon personal i en djuraffär hjälpa dig, en uppfödare eller veterinären. Lycka till!