bettfel
Är det nån som hört talas om att fila tänderna vid bettfel?
Eller är det klippa dom som gäller?
Bara undrar då jag fick tipset att fila av en men det var minsann inte lätt… Ska ringa vetten imorn.

Har hört att man kan både fila & klippa. Har dock aldrig provat och vet inte vad som är bäst. Bra att du ringer vetten iaf :)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Har (som tur var ^^) ingen erfarenhet av bettfel så jag vet inte vilket som är bäst :)
- Mvh Emma

Läste i Jönköpings Posten i dag om kaniener med bettfel. Endel klipper tänderna och endel filar. Men det stod att om kaninen har ett grovt bettfel är det bättre att operera bort framtänderna, för kaninen äter med kindtänderna. De menar att det blir för dyrt att gå till veterinären i gång i månaden och klippa tänderna.
Jag har pratat med vetten idag o de sa samma sak som #3 skriver. Om det är ett grovt bettfel så man får fila ofta (de rekommenderade ej att klippa pga tänderna spricker till slut) men kindtänderna är ok så rekommenderar de att operera bort framtänderna. Kaninen klarar sig bra ändå men man får förstås ge maten i bitar: klippa höet o ge morot o sånt i småbitar så den bara kan ta o tugga o inte behöver bita sönder (vilket den ju inte kan, dela i bitar menar jag.)
Vi fick tid 4 okt, de hade ingen tidigare. Får lämna honom på mornen o hämta honom på em så jag hoppas jag får ledigt från jobbet. Det kommer kosta uppåt 2000 kr, beroende på om de opererar bort tänderna eller ej.
Eftersom de inte hade nån tidigare tid får jag försöka fila dom lite så han inte får problem att äta fram tills dess.
Får erkänna det känns lite konstigt med en Kanin utan framtänder, men om vetten rekommenderar det så måste det ju va det bästa ändå. O nåt måste ju göras åt tänderna. Huvudsaken kaninen mår bra o kan äta!
Har heller aldrig haft problem förut med bettfel hos nåt djur. Jag visste att Aron hade bettfel när jag tog hand om honom men tog honom ändå.