Kaninhuset möglar!
Dörren till min kaninbod har nu börjar mögla vilket inte är bra för kaninerna eller stugan. Det är för att jag tog ut elementet när kaninerna flyttade in. Så nu måste jag alltså sätta in elementet igen. (Det är alltså ett måste!) Men kaninerna kommer ju frysa om de flyttas från en 5 grader varm stuga ut i 1 dm snö och -10 grader kallt…! Hur ska jag göra? Finns det några andra lösningar? Mår kaninerna verkligen bra av så stor skillnad VARJE DAG? ( Vet att de klarar 10-15 grades skillnad, men varje dag och dessutom med snö i hagarna?!) Behöver era förslag, lösningar & framför allt tankar om hur ni tror att det funkar med temperaturskillnaden! Tack!
Varför inte bara byta ut väggen till kaninboden?
Det är ju den som krånglar, tror inte elementet påverkar.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Mina kaniner går ute i hagarna med snö i ca 8 h per dag, då har jag ca 40 cm snö just nu och ungefär 12 grader kallt både ute och inne visserligen. Men det klarar de utmärkt.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Kan du inte ha element och kaniner i stugan?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 Om det är kallt där inne, så kondenserar vattenångan, och det blir fuktigt! #2 Jaha! #3 Nja, just nu är det nästan lika kallt i boden som ute, men om jag sätter in ett element, så det blir ju varmare. Jag är då rädd att det ska bli för stor temperaturskillnad när dom kommer ut från den varma boden till den kalla snön i hagarna.
#4 Öka långsamt och håll precis plusgrader så lär det inte vara ett problem, dessutom är det ju varmast närmast elementet, medan i resten av boden är det svalare, så vill de kan de ju skutta ifrån värmekällan. Men vad ni bör göra är att öka ventilationen så fukten kommer ut. Gissar nämligen på att boden är för tät.
Eller är det att du vill att de ska vara ute samt i boden?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus