Hö/Per år?
Snabb fråga! Hur mycket kostar hö/ per år för en kanin? Nu menr jag inte en större ras, eller en liten ras utan mer av en "mellanras" där den är helt okej stor :)
Skulle tro att det skulle kosta 300 kr beroende på vilken storlek du köper påsen i.
beror ju på varifrån du köper. Billigaste är ju att köpa från stall då kanske det blir någon hundra lapp varje år.
Själv köper jag en 50-60L säck för 89:-/tredje månad
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Det beror helt på om du ska köpa hö av en bonde eller på djuraffären. Jag köper hö av grannen för 25 kr/bal. På djuraffären kostar en stor påse ca 100 kr och det är mycket mindre än i en bal. Svårt att säga hur mycket som går åt på ett år, men om vi räknar högt och säger att en kanin äter en bal i månaden så är det alltså 300 kr på ett år. Om du skulle köpa en stor påse i djuraffären per månad så är det alltså 1200 kr på ett år.
Mina käkar höbalar för typ 160:- i månaden. 😛
Mina äter ca 2 balar på 1-1,5 månad. 🙂
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Max 250kr/år för sex dvärgkaniner. Snålar aldrig med hö utan ger rikligt med hö.
På sommaren äter de typ inget hö alls utan är gräs.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
hämtar löshö hos en bekant (vi har bara hösilage i stallet och det ska inte vara så bra har jag hört) och då betalar jag 2kr/kg. Ger fri tillgång på hö. och köper hem 10kg åt gången. Har faktiskt inte mätt hurmkt som går åt här.
Men det är grymt dyra pengar att köpa i djuraffären eller i mataffären!
Sen på sommaren går ju inte lika mkt hö iom att man repar gräs + släpper på grönbete några veckor om man har möjlighet.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Köper från hästägare som köper från bonde och betalar 2kr/kg. Det går åt kanske en bal i veckan hos 5 kaniner (väldigt noga med att de har massor av hö inne och sen ger vi de en stor hög när de går ut på morgonen) . Blir mycket billigare än hö med dåligt kvalite som man köper från djuraffären.
Det beror ju på var man köper höet, hur mycket kaninerna äter osv.
Våra kaniner (mellanstor ras) räknar vi med äter en hässja/vinter (på sommaren slår vi gräs åt dom) vilket är ungefär 600 kg skulle jag tro? (det ska ungefär motsvara en storbal med ensilage vad jag förstår). så skulle jag köpa för 2:-/kg (vilket verkar vara ett vanligt pris hos bonde) vilket ger 1200:-/vinter. Eftersom sommaren är kortare (och kaniner äter mindre på sommaren) skulle jag väl gissa att det skulle kosta ca 1600:-/kanin och år.
Men då är våra kaniner storätare när det gäller hö *stolt kaninägare*.
Som tur är för oss så slår vi hö själv och får hö gratis från morfar.
l'm back
Mina dvärgar (1,2 kg 1,4kg samt 1,8kg) äter just nu ca 100 gram hö var per dag. Då har dom fri tillgång och basfödan är hö. På sommaren får dom gräs istället för hö.
Min kanin äter minst 10 kg hö per månad. Han är en holländare :) Hur mycket de kostar beror ju på vart man köper. Just nu betalar jag inte för höet men om jag gör det lämnar jag en hundralapp och hämtar hö två/tre gånger på den hundralappen.

Herre jösses vad era kaniner äter hö! Vår kanin äter inte ens 2 påsar om året, men vi köper nytt för att det blir "tråkigt" . Han har fri tillgång på hö i en som "höhäck" elller vad det kallas som man sätter på gallret.
#12 Oj vad mycket han äter! 10-12 kg går det åt per månad på sex kaniner här, och då äter de mycket och det slösas 😛
#14 Japp han äter jäättemycket verkligen, fast en del slösas ju också
Aktiva kaniner äter ju mera också, de som får vara mycket ute också, kanske är därför en del äter mer än andra :)
#16 Mina är ute mycket i hagarna, har stor yta för övrigt (främst ena paret) går i sele mm 🙂 Men tror mycket beror på individen också.
#16 Min kanin är inte ute men han är ung o de kanske också räknas in (iom att tonårskillarmänniskor äter väldigt mycket) och jag aktiverar honom ganska mycket.. och så får han inte så mycket pellets..men han kanske bara är en väldigt hungrig kanin

Vår är innekanin, men går fritt i köket så han hoppar omkring så mycket/lite han vill. När vi är ute med honom så brukar han bara gräva ned sig och ligga där, hoppar sällan omkring nån längre bit.
Ja min är inne kanin och har köket för sig själv dock fyller hon ju 7 snart och har faktiskt minskat i mycket aktivitet nu på senaste tiden och med maten, inte mycket men lite.
det kanske är det med, åldern, sen kanske det också beror mycket på raser? Hade två rex honor mellan 5-8 månader, de åt ju en 55-60L hö säck på 2 veckor och hade också en dvv hane lika gammal som rex honorna, men han åt lite mer än min dvv hona som jag har nu. 🤔
#19 Har du provat olika hösorter då?
#20 Ja, jag tror det kan bero lite på raser. Har hört om andra rexar som också har ätit väldigt mycket hö. Min holländare äter ju mycket mer än vad min lejonhuvade gjorde. Den lejonhuvade åt upp höhäcken på två dagar medan jag måste fylla på samma höhäck 2-3 gånger per dag till min holländare, och holländare är ju inte såå mycket större än lejonhuvade.
Jag tror personligen inte det har med ras att göra utan individ kombinerat med bland annat aktivering 🙂

Jo, vi har det. Det vi köpte sist luktade mer som hö ska, men han äter inte mer ändå. Tror det är som Frida ovan skriver, beroende på individ och aktivering. Han är inte speciellt sprallig så det är väl därför han äter så lite. Han är inte mager och inte tjock utan en lagom kanin 😎
Självklart är det individuellt precis som med hundar, katter och andra djur, men även raser brukar ha en roll i det hela, och så finns det dom individer som skiljer sig ifrån mängden från rasen, de unika individerna :)
#9 "Eftersom sommaren är kortare (och kaniner äter mindre på sommaren) skulle jag väl gissa att det skulle kosta ca 1600:-/kanin och år."
Äter dina kaniner 2,2 kg hö per dag och individ?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#25 Antagligen inte men dom slösar med hö på andra sätt, sen räknar vi med en hässja/kanin för att vi räknar med att hö blir dåligt.
Lagrar man allt hö själv blir det ju mer som slängs antagligen.
Sen så visste jag inte hur jag skulle räkna med ungarna heller så dom hamnade under mamman (ni vet som jordbruksverket räknar).
Men jag ser hellre att dom slösar med hö än att dom blir sjuka, och eftersom våra kaniner får gratis hö så har vi väl inte riktigt lika stor koll på hur mycket som går åt jämfört med folk som köper hö.
Edit: sen vet jag inte om en hässja väger 600kg, vi har bara fått höra av en bonde att en hässja ska motsvara en storbal ungefär (allt räknas ju balar nuförtiden) så det kan vara där min uträkning fallerar också.
l'm back
#24 Ja man kan bara spekulera 🙂 Jag har inte märkt skillnad raser emellan som jag haft i alla fall 🙂
Har köpt hö för cirka 2000 kronor det här året..
Här räcker 25 kg i strax över 2 månader för två kaniner. Men då har jag inte dvärgkaniner utan en vuxen kanin på 3,5kg och en ungkanin på ~6kg som fortfarande växer. Med bara den mindre kaninen hade det räckt med 50kg om året.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Jag köper småbalar för 20kr hos en ekologisk bonde. En bal kostar 20kr och det går åt 40 kg per månad för 5 kaniner. på ett år blir detta 450kr 😃
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Har fem dvärgkaniner och lägger väl i snitt 200 kr/månad (mindre på sommaren och mer på vintern), så det blir 2400 kr/år. Känns helt OK även om jag nog skulle kunna få det mycket billigare.
#30 Vart köper du ekologiskt hö? Letat som en galning i hela Blekinge men inte funnit 😕
#32 Norregården, men tror inte han säljer mer än till oss då det räckte exakt förra året till både hans kor och mina kaniner. Det blir trots allt en del balar :P
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story