Vad är detta?
Hej! Min hona (Lollo) är 1.5 år gammal. Hon har en liten dubbelhaka som jag kallar det. Men den är ganska stor nu. Det är bara skinn och massa päls. Är det något farligt? Vad beror det på? Jag har inte tänkt på det särskilt mycket men när hon åt mat ur matskålar idag hade hon dubbelhakan inne i skålen. Jag är väldigt tacksam för svar! Förlåt för konstig bild men jag screenshootade från Ipaden:)
Är det bara skin och päls är nog hakpåsen genetisk, dvs inte farlig och det finns inget man kan göra åt det.
Kaniner kan däremot också få hakpåse om dom är överviktiga och då gäller det ju att minska ner på maten (inte höet). Vad jag förstår så kan man däremot inte få bort hakpåsen även om man "bantar" kaninen men kaninen kan få bättre hull (om det är övervikt som orsakat hakpåsen). Men en tom hakpåse gör ju inget.
l'm back
#1 Okej:) Hon får 1.5 msk pellets om dagen. Minst 1 timmes Motion om dagen. Hon är absolut inte tjock. Jag ska väga henne snart:) Hon får börja springa mer;)
#2 Är hon inte tjock så är det antagligen genetiskt och då behöver du ju inte dra ner på fodret.
Vissa kaniner (särskilt honor) kan bara få hakpåse då dom blir vuxen.
l'm back
Samma med min Pärlan. Hon tränar hoppning 2-3 gånger i veckan, hon är normal i kroppen men hakpåsen kommer alltid finnas där på henne för hennes mamma hade en så det finns i släkten. Men som tlover säger så är det nog ingen fara :)
#4 Haha:) Jag antar att jag får fortsätta se henne som en valross;)
har förstått det som att hakpåsen är rätt vanlig på honor, och att förklaringen (när de inte är överviktiga) att det då blir lätt för det att rycka päls från den när de ska boa. min Luna har också en sån.
om man känner på hakpåsen och det mest bara är hud och päls, då är hon inte för tjock. men om det känns som en fettvalk, då behöver hon gå ner i vikt.
Samma sak hände min hona jag hade innan. Hon var inte överviktig eller så utan det bara var så :)
Vår frasse var också så. Folk sa till mig att hon genast måste banta pga att hon även hade som en påse ner över frambenen och jag var liksom "nja..". Men drog ner på pelletsen och hon föll ur totalt. Började ge henne pellets igen när det inte blev någon skillnad, men hon bara fortsatte bli smalare och smalare (detta var på hösten) utan att hakan blev mindre. Som tur var gick det bra när hon fick mer pellets än normalt men aldrig igen, trots elaka kommentarer från folk som tror att de vet bäst. Så länge det är skinn och päls så är det genetiskt och inget man kan göra något åt. :)