Drar ut allt hö
Hej! Min kanin får hö varje morgon och kväll och äter med gos aptit men han drar ut typ halva höet som är i höhäcken och sen vill han inte äta det som ligger på burgolvet sen. Det går så himla mycket hö i spillo. Hur ska jag göra så att han i te darra ut så mycket(?)! Tack
Du kallar det djur, vi kallar det livet!
Sorry för att det är lite slarvigt på vissa ställen.
Jag tror det är svårt att få han att sluta med det. Jag tror många kaniner "väljer ut" det godaste höet först, vilket gör att de drar ut en massa hö för att hitta det godaste höet.
Det jag brukar göra är att lägga tillbaka det hö som är längst upp av allt hö som dragits ut. Det brukar inte ha hunnit bli nertrampat och äckligt och lägger jag tillbaka det så äter han det. Jag får ju fortfarande slänga mycket hö men det gör i alla fall att inte lika mycket går till spillo!
Tror inte man kan bli av med allt spill, jag slänger alltid en del varje dag. Men om jag lägger in en mindre mängd Hö i häcken så drar min kanin inte ut lika mycket eftersom han orkar äta det mesta. Så testa att ge mindre hö fler gånger istället :)
Mina får bra mycket hellre pilla och greja med hö't än att de går loss på typ buren eller plastskålarna(inge vidare för magen!), så jag brukar låta de hållas :-)
Min hane gör likadant. Verkar som han, som de tidigare sagt, väljer ut de godaste. Visst, de går åt mycket mer men gillar han det inte så gillar han det inte, finns inget att göra :)
Pretty wise //
Våra valde också ur det godaste och förr blev det mycket spill, sen bytte vi hö till ett av bättre kvalietet och nu äter de mycket mer och slänger mindre. :)
Vi har i omgångar haft samma problem. Ibland fick man kasta mer än hälften. Det som hjälpt oss är att variera höet så dom inte får hö från samma ställe hela tiden, byta höhäck samt ge mer av sådant som erbjuds i naturen som vi får ta i närheten. För oss har det inneburit en del blåbärsris och ljung såhär års.
Okej tack för svaren allihopa!:D
Du kan ju använda det utdragna höet till strö, så att det inte går helt till spillo (om det är någorlunda fräscht).
Bara ett tips
l'm back
Mina gjorde likadant. Men sedan så gjorde jag så att spillet som de inte åt upp använde jag i buren över spånet/torven som de har i sina burar. När jag gjorde så gick de runt o pillade lite där o grävde när de inte hade något annat för sig, så släng inte det höet han drar ut! Det kan ta nytta. :)
Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits 
Ja så kan man ju också göra, tack för tipsen!
Ett bra hö kan också hjälpa till. Om stråna är lite grövre så vill han säkert äta allt hö för att allt hö är gott. Det hjälpte mig
Frida
Jag köper "jularps gård i höör ekohö". Jag tror iallafall att det är det bästa hö man kan köpa i djuraffärer, sen är ju det alltid billigast och bäst att köpa från bonde men vi har inte hittat nån än. Det höet som jag har nu alltså det som står ovan lukatr gott och är grönt så jag antar att det är ett bra hö, eller är det nån som vet?