"Fyspray" till kaniner?
Finns det? Funkar det?
Mina kaniner håller på att gnaga sönder sitt hus… 😕
Kaniner gnager, så är det. Ett naturligt beteende som inte bör bestraffas.
Erbjud godare och roligare tugg.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
De har så gott som alltid färska grenar att gnaga på.
Någon mer?
#3 Tack! Exakt det jag frågade om!
Smeta in citron? Om det går
ett vanligt trähus till smådjur är ju inte så överdrivet dyrt, så personligen skulle jag nog inte bry mig så mycket utan köpa nytt när det gamla gjort sitt sas
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
#9 Det är inte aktuellt i detta fallet. Huset kostade 499 kr och går dessutom inte att få tag på längre.
Steg ett är att kaninen bör ha ett "roligt" och gott tuggmaterial.
När min börjar tugga på något han inte borde brukar jag bara putta bort honom eller skärma av det stället i några dagar :)
Pretty wise //
#10 De har färska grenar nästan alltid!
Men är inte huset tänkt till kaninen? I så fall måsta han väl få använda det på sitt sätt
#12 Väldigt konstigt resonemang, men visst så får du tycka. Frågan var dock inte om kaninerna måste få äta på huset/buren, utan jag frågade om det finns något medel mot att tugga på träet (som säkert inte är särskilt nyttigt heller).
Har i alla fall fått bra tips? från andra här, och spray är inhandlat.
Finns det inte grenar man kan köpa som de kan gnaga på?
#14 Vet inte, jag brukar plocka grenar och ge dem :)
#15 Jag har köpt grenar i en djuraffär för 1 vecka sedan:) Så det borde finnas haha:) Jag plockar också men nu i vintern blir det lite jobbigt:)
Jag skulle inte överväga att använda "fy sprej" för att som någon nämnde är det ett naturligt beteende som inte bör straffas, om sprejen dessutom ska uppfylla sitt syfte så måste du spreja varje gång kaninen gnager på huset vilken är väldigt svårt…Men att ha ett uppätet hus för 499kr är ju inte så speciellt roligt men jag skulle prövat ett lösning på ättiksprit och sprejat/penslat på där kaninen biter på huset.
prövat ge dem Rönn istället för gran?
Visst finns det "fy-sprej" som funkar på kanin men jag skulle inte ha använt det på kaninernas hus eftersom det luktar starkt och oftast håller kaninerna borta helt och hållet. Alltså, kaninerna kanske slutar tugga på huset, men de kommer också sluta använda det.
Oho för att satsa det sista på mirakel!
Sätt grenarna och leksakerna så det stör kaninen lite så kommer dom på att det är roligare än huset
#17 Ok, men hur håller ättiksprit kaninerna borta från att gnaga på huset? Jag har gett dem både rönn och gran, och de verkar tycka lika mycket om båda.
#18 Ja, det vore ju synd. Kaninerna använder huset till att sitta på taket, det är deras sitthylla, där alla fyra får plats samtidigt. De älskar att sitta på taket, och sover nästan alltid där. De är mkt sällan inne i huset, senast en var därinne, så hade han gått in där för att dö, typ :(
#19 Tack, det ska jag absolut testa! :-)