Kaninhållning, är detta ok?
Var i helgen och och tittade på en kanin som var till salu. Ägarna hade 4-5 kaniner som bodde utomhus, men ingen bur. De gick utomhus på ett område som var inhägnat, ca 10 kvadrat, skulle jag gissa…. De hade trästaket och kompostgaller, ca 1,5 m högt, kanske högre. Men inget tak. Istället för bur hade de två trälådor från IKEA som de kunde gå in i, lådorna var ca 100x 50 cm st. I lådorna fanns halm och hö. De var täckta med pressennning (stavas?), eftersom det var hålmönster i lådorna. Så det inte skulle regna/blåsa in. Marken bestod av stenplattor och en liten gräsplätt.
Tyckte det såg bra ut när jag var där, de var trevliga och verkade verkligen bry sig om kaninerna. Men har tänkt en del efteråt, är det ok att ha kaniner så?
Inte om "lådorna" stod direkt på marken utan upphöjning.
Möjligtvis låter det som att de sk. lådorna är lite för klena, men svårt att avgöra från texten.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
#1 Lådorna stod på tegelstenar, eller något liknande. Lite upphöjt, kanske 1 dm max. Ska se om jag hittar lådorna på ikeas sida. Jag tyckte det verkade bra först, mkt utrymme bla, så jag frågade en del, de sa att lådorna kommer från ikea, och att kaninerna bor så året runt, om någon hona har kull, har hon en egen inhägnad. Men sen började jag fundera om det är lagligt att ha kaniner så, det fanns ju tex inget tak.
Tak är inte nödvändigt, men jag skulle inte riskera något eftersom jag har mycket rovfågel som flyger över tomten. Lådorna som kaninerna bodde i behöver bara vara upphöjda från marken, hur högt upp är inte lagligen reglerat, utan det räcker bara med att de är upphöjda.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
#3 De bodde lite halvcentralt, radhus med skyddad tomt. Tänker också att någon kan ju stjäla kaninerna, fast det kan de iofs göra med mina med, bara att öppna burdörren.
Är absolut inte ute efter att sätta dit nån, de var som sagt väldigt trevliga, verkade bry sig mkt om djuren. Ska dit igen om ett par veckor och hämta kaninen. Är mest intresserad av om det är "okej"att ha kaniner på det sättet. Kaninerna verkade må kanon, men det finns ju regler och lämplighet…
Hittade: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50161321/
Dessa "lådor" var det.
Tycker det låter som ett ganska rikt kaninliv, skulle gärna ha mina i hägn om möjlighet fanns.
Är lådorna upphöjda så är det OK. Men! Däremot ska det finnas tillräckligt mycket upphöjd yta för 4-5 kaniner. Alltså räcker inte två HOL. Tror jag inte iallafall..
Enligt lag ska även ett förvaringsutrymme vara rymningssäkert. Hurvida hagen är OK eller ej kan nog bara LS avgöra.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#6 Jag blev faktiskt lite inspirerad, kaninerna verkade ha det väldigt bra, men det känns som att man "ska" ha dem i ordentlig bur med tak om de bor ute…
#7 De var lite mindre än jag gissade på, 98 cm istället för 100. Så det är nog på gränsen för litet… 196x50x50.
Rymningssäkert verkade det vara, och de sa att ingen hade rymt och de hade haft dem så i drygt ett år,
#9 Ja, jag har själv en HOL. Innemåtten är typ 90x45 eller något sådant.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#9 Ja, det är för litet för såpass många kaniner. Men det är ju inga stora saker som behöver åtgärdas - ställer de bara in en till HOL är det ju fullt lagligt igen.
Bara husen inte är direkt på marken och att de har tillgång till flätbart material i husen så verkar ju allt vara ok.
Jag har en grupp kaniner som bor ute i ett hägn på 20 kvm med ett större hundhus som är upphöjt och flera mindre hus. Mycket halm och hö, grankvistar, trädgrenar m.m
LS går också efter hur stora husen är, eftersom att hägnet inte räknas som ett hus/bur då den är direkt på marken, så det är husen som räknas.
Så husen måste vara lagliga för det antal kaniner som finns i hägnet.
#12 som sagt måste ytan ovan mark hålla godkända mått.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Jo det förstår jag, läs #13.