Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 658 ggr
LilaTiger
0

Färgtrender?

Hej,

Jag är relativt ny här på forumet då vi i somras köpte en ny liten familjemedlem i form av dvärgvädurshanen Västrabos Mercurry.

Jag hade när jag själv var liten en dvärgvädur som var madagaskarfärgad och den färgen har alltid legat mig väldigt varmt om hjärtat, så när nu dottern ville ha en kanin så var mitt önskemål att den skulle vara madagaskarfärgad även denna gång. Vi hittade en perfekt liten vän till oss som är manteltecknad madagaskar.

Det som nu tog min uppmärksamhet var även att jag upptäckte att det nu för tiden inte verkar särskilt vanligt med madagaskarfärgade dvärgvädurar?

I mina ögon är ju alla kaniner fina på sitt sätt, men som sagt, mitt hjärta är extra svag för de i denna fantastiska färg…
Det kanske i och för sig aldrig har varit en "innefärg", eller vad säger ni som hållt på med uppfödning länge?

Kan ni som varit med ett tag se att det går färgtrender i vilka färger som är populärast bland kaninerna?

Är det vanligt idag att uppfödare riktar in sig på vissa färger?

[RC1393]
0

Vet inte riktigt hur det sett ut över tid med madagaskar (eller andra färger för den delen), så det kan jag inte svara på. Hos utställningsuppfödare tror jag färgerna som är populärast är ganska konstanta.

Det är vanligt att uppfödare riktar in sig på vissa färger, för utställningsuppfödare är det i själva verket det bästa eftersom renavlade färger oftast är bättre än färger med blandat ursprung, dessutom minskar risken för icke godkända färger. Så har det i princip alltid varit för utställningsuppfödare.

[Sockertoppens_kaniner]
2

Är inte så insatt i utställning och färgtrender, men tycker att jag ser madagaskarfärgade kaniner ofta. Mest dvärgvädurar faktiskt. :)

tlover
1

Det finns färgtrender även bland raser då man inte ska bry sig om färgerna.

Föreningen gotlandskanin brukar sammanställa vilka färger som nya genbanksreggade kaniner har varje år. För ett eller två år sen så var tex japantecknade poppis.

Men jag minns inte hur det är med Madagaskar.

l'm back

[hattifnatten]
0

Jag ser madagaskarfärgade kaniner rätt ofta, kanske är att jag lägger märke till dem eftersom jag tycker det är en väldigt fin färg!   Min kanin på avatarbilden tex, hennes pappa är madagaskarfärgad dvärgvädur :)  

Senast härom dagen såg jag en madagskarfärgad dvv på djuraffären när jag var där för att köpa vattenskålar till kaninerna.   Hon var såå fin, och brottades med tanken att köpa henne där och då.   Tyvärr såg hon inte ut att vara i fin form, hon var tufsig och kantig, och ena ögat rann lite  😕   Påminde mig om att inte köpa alla stackars kaniner i djuraffär, och gick med tungt hjärta därifrån :(

Peak303
1

Jag skulle vilja säga att de renrasiga (dvärgvädurar i detta fall) man ser så är madagaskar en av de vanligare. Men det finns ju färger som det finns större utbud av. 

Hade själv en madagaskar mantlad som första kanin. Har idag en hoppkanin av färgen madagaskar. 🙂

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Maccas100
0

Något som jag tycker verkar "inne" just nu är japantecknat. 
Tycker det är snyggt.
Dock är min favoritfärg på kaniner viltgrå. En riktig kaninfärg, liknande som harar. Svårt att förklara kanske, men ja, det är fint. :)