Funkar det?
Jag har blivit tillfrågad om att ta emot en liten dv tjej på 1 år. Hemma har jag redan en pigg och glad kastrerad hanne på 9 år. Han har hos tidigare ägare gått ihop med en hona vilket inte var några problem. Nu till min fråga om jag har inte möjlighet att låta dem bo ihop då hans bur endast är 120cm men han är uppe i vårdat vardagsrum minst 6 timmar varje dag och då har han en låda att göra sina behov i. Frågan är om det skulle funka att endast ha dem ihop uppe i vardagsrummet men att de får bo i olika burar? Jag var tyvärr ej plats för en större bur heller. Vet någon ifall det skulle funka att ha dem ihop på det viset?
Jag personligen hade inte haft så pass liten bur till 2 kaniner om de inte är frigående helt och hållet så att säga. Är en bur jag skulle ha max en dvärgkanin i. Det bli ju många timmar i buren.
Sedan kan det ju bli så att de inte fungerar ihop samt att du inte kan/bör sätta ihop dem direkt när honan kommer hem till dig utan vänta några dagar, och ha dem så de ser varandra men inte i samma bur/hage
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag håller med #1. Arton timmar i en så pass liten bur (speciellt om det är två kaniner) är väldigt mycket. Jag skulle i så fall skaffat en större bur (du måste ju ändå ha en extra ifall de inte går ihop) eller så köper du kompostgaller och gör en egen bur billigt som dessutom kan bli så stor som du behöver och delas av.
Frågan var inte att ha dem ihop i 120 buren, frågan var om man kan sätta ihop kaninerna när de var lösa men att sen dela på dem och sätta dem i olika burar.
Men då är min fråga, om du får plats med två burar så borde du väl kunna få plats med en större? Eller du kanske har burarna på olika ställen? Det går inte att göra som #2 sa och bygga en Hage av kompostgaller (eller liknande galler) som de båda kan ha nytta av tillsammans?
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Som #3 säger så var inte det frågan. Rummet som jag har min kanin i nu är endast 120cm brett. Och cirka 2 m långt. Så burarna står på höjden en över och en under på stora hyllor. Jag har 2 stycken burar kvar från mina förra kaniner.
#4 Jaha, då förstår jag!
Frågade själv för ett tag sedan om att sätta ihop kaniner och ta isär dem igen och de sa att man kan alltid testa. Märker ju på kaninerna hur de reagerar över situationen.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Jag är verkligen osäker på om jag ska ta emot henne. För om dem inte går ihop så måste dem få komma upp olika tider och springa. Vilket jag tycker blir krångligt. Jag kan inte dela av rummen heller på något bra sätt då min kanin nu är van att skutta runt i hela huset när han är uppe.
Du har inte möjlighet att testa först, och lämna tillbaka om det inte går?

Nej tyvärr.

Jag kommer inte ta henne. Är rädd att dem inte skulle funka ihop. Och helst vill jag ha dem i samma bur men har inte plats till det. Men tack för era förslag.
Det finns tvåvåningsburar som man kan dela av vid behov, om kaninerna tex inte trivs ihop.
.

Jag ångrade mitt beslut och tog emot honan;) jag har testat att släppa ihop dem nu. Jag släppte dem på en stor yta. Nu har jag lite frågor om ihopsläppet. Dem bråkar inte. Men honan är lite väl på kan jag tycka. Jagar omkring honom och ska rida och biter tussar ifrån honom. Intr hela tiden utan ibland skuttar hon försiktigt fram och trycker under sitt huvud under hans. Men han ser bara sur ut och skuttar iväg. Han säger inte ifrån på något sätt. Kommer det här avta? Jag har aldrig släppt ihop kaniner förut därav mina funderingar.
#11 Jag förespråkar att ha dem galler mot galler först minst någon vecka innan man testat att släppa ihop, speciellt när ena kaninen är ny på stället.
Det kommer att avta. När jag släppte ihop kastrerad hane med hona försökte honan para honom nästan hela tiden först men släppte sen.

Jag läste runt lite om hur en del personer släppte ihop och en del föredrog galler en del inte. Du får jag hoppas på att detta funkar nu då:)
#13 Många brukar köra på det med galler, som jag märkt i alla fall.
Men hoppas det fungerar.
Sedan är jag sån att jag tycker inte man ska sätta ihop, sära, sätta ihop, sära osv. Risken är att de måste göra om "hälsningsritualen", var gång, kan även bli stressande för vissa kaniner.
#11 Tycker det verkar normalt!
Jag släppte nyligen ihop en unge på 12 veckor med två vuxna honor, de hade haft galler emellan ett tag innan, och det gick extremt smidigt att släppa ihop dem. De två honorna hade nyss förlorat sin äldre "ledare" (gick tyvärr bort väldigt hastigt), de var lite vilsna efter detta.
I början jagade de varandra och hade sig när den nya kaninungen flyttat in i buren intill. Men de lugnade sig, och när jag tog bort gallret så var det hur lugnt som helst!
Men det är svårt att veta i förväg, hade en hona som aldrig blev accepterad av de andra i gruppen, så fick flytta henne och skaffa en ny liten kompis till henne. Funkar perfekt mellan dem, som tur är! ❤️
#11 Låter helt normalt och när de etablerat sin relation kommer detta att avta. Honan trycker in sitt huvud under hanens för att begära att han ska putsa henne och därmed acceptera hennes överhöghet. Så länge hanen inte går med på detta, signalerar han till henne att han ännu inte erkänt henne som den högste. Hon fortsätter därför att begära hans accepterande genom att rida på honom etc. När hanen väl gått med på att honan är ranghögre, tex genom att svara på hennes putsningsinvit, så kommer deras relation att stabiliseras och bli lugnare. En del kaniner lyckas dock aldrig komma överens om vem som ska vara högst, och då kan de slåss de tills det blir fara för livet. Men så som du, ts, beskriver ditt första hopsläpp, verkar det absolut inte vara fråga om något sådant.
Jag rekommenderar verkligen en sida som heter Language of Lagomorphs (länk nedan) där det finns otroligt mycket fakta om kaniners kroppsspråk och beteende sinsemellan.

Tack för bra svar:)

Kan ge er en liten update om hur det har gått. De har fått en stor bur och bor numera ihop. De har gått bra med Vinter ( den nya) men hon har fortfarande varit lite väl på och vallat runt Calle. Dem är dock väldigt pussiga och gulliga med varann och ligger gärna och sover ihop. Så jag måste säga att dem går bra ihop och ingen av dem har på något sett varit aggressiv mot den andra, vilket är otroligt skönt. Dock så är deras bur avdelad just nu på grund av att Vinter är nykastrerad och behöver läka ihop innan jag vågar släppa ihop dem. De saknar nog varann då det sitter och tvättad varann genom gallret:) Men tack igen för era tips? och kommentarer då detta med att släppa ihop kaniner var helt nytt för mig! Slänger upp en bild på Vinter med. Måste säga att ingen av kaninerna jag ägt innan har haft hälften så mycket energi som hon har. Hon är nyfiken och ska vara överallt på en gång både på gott och ont;)
#18 åh vad mysigt. I maj tog vi även emot en kanin. Och vi hade en kastrerad dvv hane. Först var Hedda rädd men sen lugnade hon ner sig. Stampe red på henne först men sen skulle hon ge tillbaka. De gjorde så några dagar. Men det är nog för att de ska bestämma rangen. Troligen var Hedda i brunsten då ;) lycka till med vinter och Calle :)