Kattsand eller inte?
Ska börja köpa grejerna till min framtida kanin yeeey!😃
Men just nu är jag heelt förvirrad ska man har kattsand såna som klumpar sig eller ska man inte ha sand?
Jag läste på kaninmagazinet att man ska ha det men sen läste jag här förut och nu kollade jag lite också ifall det fanns tips? på vilket kattsand man ska köpa och då det är så många som säger att sand är inte bra och så vidare.
Vad ska man ha på toan egentligen? Jag vill helst något som inte luktar mycket eller som inte luktar alls har hört att toa-lätt luktar väldigt mycket så blir lite rädd för den hehe…
Vad använder ni? 🙂
Nej ingen sand alls rekommenderar jag ifall kaninen får det i sig.
Toa-lätt kan du däremot ha i kanintoalätten 🙂 Haft till katterna, luktade med dem men inte haft till kanin. (mina har nämligen inte toalätt.)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Spån ellet Granngårdens lättströ fungerar bra, lättströ är dyrare men bättre. Pröva toa-lätts lilla förpackning först, för att se ifall kaninen tror det är vanligt pellets och börjar äta det.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Inte kattsand.
Jag har spån i kaninernas toaletter, funkar utmärkt.
Du kan ju köpa en liten förpackning med Toa-Lätt för at testa :) jag själv tyckte att det luktade lite fränt på något sätt.. å andra sidan hade jag det i hela buren. Har man bara i lådan luktar det kanske inte.
Lättströ röstar jag för. Bra grejer! Kommer nog aldrig kunna gå tillbaka till vanligt spån igen, inte så länge jag har kaninerna inomhus iallafall.
Kattsand skulle jag nog hålla mig ifrån.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Sågspån tycker jag fungerar utmärkt! :)
Har haft lite olika spån, kan ge lite recensioner.. haha
lätt-strö: tyckte inte det sög upp, dammade jättemycket när jag hällde i i lådorna, många säger att det inte dammar alls men jag har haft flera balar och de dammade allihop.
kutterspån: det bästa jag haft, kör bara på det. suger upp jättebra, luktar fräscht och ser fint ut.
toa-lätt: jag tyckte det luktade ganska gott, lite fräscht. Har ingen erfarenhet av uppsugningsförmåga för hade det till hamstern och den kissade i sand.
sånadär kartongbitar (kommer ej ihåg vad det heter): dammade ganska mycket, men sög upp ganska bra. Såg lite stökigt och smutsigt ut, kunde inte hitta bajset haha
kan inte komma på fler underlag men har provat fler än dessa ..
Easyströ har jag till marsvinen i buren ibland, hade även till kaniner jag hade inne förra året, tycker det är toppenbra! (inte samma som lättströ). Dammar dessutom typ ingenting
Inte kattsand! Det funkar utmärkt med spån;)
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
Jag rekommenderar Toa-lätt!
Rekommenderar inte kattsand för vissa märken fräter på tassarna. Spån brukar damma och det är ej bra för luftvägarna. Jag använder toa-lätt men som vissa innan har skrivit är uppsugningsförmågan ej den bästa
#10 Vilka skulle fräta på tassarna? Det tvivlar jag på.
Jag har kutterspån, typ alltid haft, dammar knappt de märken jag kör på 🙂
#11 det finns kattsand med aktivt kol som fräter katter på tassarna och katter har trampdynor, då kommer det fräta kaniner som inte har trampdynor utan bara päls. Spån fräter inte.
Kanske inte var just aktivt kol men det är ett ämne i vissa kattsandsmärken som fräter
Kattsand som klumpar sig = underbart
Pretty wise //
Hade kattsand till min kanin hane förr, mestadels för att både han och jag var allergiska emot allt annat och toa-lätt åt han upp och vart dålig i magen av, men kattsanden funkade super, valde den som klumpade sig. Dock var det här snart 10 år sedan jag hade honom och vi började använda det när han var ca 1år vilket då blir ca… 18 år sedan… shit vad tiden har gått.
Till min hona som jag har nu, hon HATAR allt material förutom toa-lätt, det vi haft innan har hon hatat och kissat utanför buren, så tog vi toa-lätt och då först började hon kissa där hon skulle.
Så kattsand (om man köper rätt dvs den vi hade finns inte på marknaden längre då det var för få som köpte det) eller toa-lätt skulle jag säga, det luktar heller inte lika illa som med kutterspån och andra material :)
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Tack alla för alla svar jag får väl testa mig fram lite o se hur det går 😃
Alspån tycker jag är vädligt trevligt. Blev bara dyrt till 5 kaniner så nu kör vi med vanligt spån. :)
Var noga med att se att kaninen inte äter underlaget bra :)
Pretty wise //
köper villapellets och har i toaletten. Billigt, 12kg för 29kr. Behöver cirka 1-1,5 liter i toalådan, och sen ett lätt lager halm över det. Byter helt 1-2 gånger i veckan.
Har pellets till hästen också. Billigt o bra till bägge djuren. däremot vägrar katterna att använda lådan om det är villapellets i.
Villapellets ska vara giftfria eftersom de eldas och ska inte lämna varesig farlig aska eller släppa lös farliga partiklar i luften.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.