Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 814 ggr
missan´s
3

Nyårsraketer+kaniner?

Snart är det nyår ju och då brukar ju alla skjuta upp nyårsraketer. Visst kan jag förstå att man vill fira det nya året och att det hör till med raketerna.

Är det bara jag som tycker att det borde finnas något ställe som är helt fritt från nyårsraketer på nyår eller åtminstone strängare lagar att det gäller efter klockan tolv? Många djur far väldigt illa av det. Mina kaniner brukar vara helt hysteriska och livrädda på nyår, stampar, springer runt runt i buren osv, man brukar också höra allt ylande från hundarna i grannträdgårdarna. 

Vi skjuter aldrig raketer och bara få på min gata gör det heller. Men det hörs ju ändå så tydligt ändå från andra ställen.. Dessutom börjar oftast dom som skjuter, skjuta runt kl. 20 till kl 15 på kvällen och natten. Det borde ju faktiskt vara strängare regler med tanke på alla djur och människor som far illa av det. Någon som håller med mig? Eller kan tänka på det om man själv skjuter?

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

tlover
0

I städer finns det väl regler om var och när man får skjuta? (fast folk respekterar inte dom reglerna).

Vi bor själva så långt bort från grannar att dom får skjuta så mycket dom vill utan att det påverkar oss, vi själva föredrar thailänska lyktor.

l'm back

Mickis1994
0

Nej jag tycker inte att man ska sätta upp regler hur länge man får fira in det nya året när vi pratar om nyår, känns galet att en sådan sak ska bestämmas utifrån. Vill man ha en raketfri zon får man väl ta sig till landet där det är i alla fall färre som skjuter raketer. I bostadsområden ser jag absolut ingen anledning till att det skulle begränsa under denna dag/högtid.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

taylor__lambert
1

Mina djur störs inte mycket av det, snarare jag som stör mig av det när man bor i sthlm får vara med om både det ena och det andra. Tex äckliga ungdomar som kastar runt raketer och smällare och har ingen aning om vart de kan hamna, eller så kastar dom helt enkelt in dom i trapphusen eller in på någons tomt.

Min hund är ju jakt hund och han tror ju att det är skott som avlossas så skulle kopplet gå sönder, vilket det en gång gjorde, så kan det gå riktigt riktigt illa, inte bara för hunden utan för andra människor med.

Var en gång som nån granne ute på landet, alltså VERKLIGEN ute på landet, avfyrade en raket, innan den avfyrades välte den, åkte rakt in i skogen och träffade ett vildsvin.

Jag tycker att det bör finnas mer strängare regler vad gäller nyårs firandet, och att det inte ska vara hur lätt som helst att få tag på raketerna heller.

Visst är det fint med raketer och så, men själv tycker jag då det var ett år när det nästan BARA seglade lampor längs med himlen, DET var riktigt vackert. Dock var det några puckon som inte läst bruksanvisningarna här som tänkte lyfta upp sin Kina lykta och den fastnade i ett träd som de stod precis under, självklart brann den upp men inget mer än det hände, fast det kunde ha blivit värre.

Man kan ju sätta regler, men vi vet ju alla att det finns dom som inte följer dem och så kommer det alltid att vara. Vi har regler här i sthlm vad gäller fyrverkerier men de följs inte av slynglar till ungdomar och då kan det hända olyckor, inte heller bryr sig de som är fulla om vad man får och inte får göra med raketer.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta