Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1941 ggr
Ellen Thomé
0

Aggressiv Kanin

Hej!

Min kaninhane som är ca 6 månader har plötsligt blivit aggressiv. Han blev könsmogen för flera månader sedan och har varit hur underbar so helst fram tills nu. En dag när jag var ute med honom i sele och böjde mig ner för att plocka upp honom vände han sig mot mig och hoppade upp och högg mig i händerna. Det är bara när jag ska plocka upp honom i när vi är på promenad som han vill attackera, det går bra i buren och väl uppe i famnen är han hur gosig som helst. 

Jag har ingen erfarenhet av aggressiva kaniner och skulle vara väldigt tacksam för råd och tips? på hur jag ska ska tampas med problemet.

Skulle det hjälpa att kastrera honom?

Kan det vara hanlukt han reagerar på? (Jag har provat att använda vantar som inte luktar annan hane, men det har inte hjälpt).

Hur närmar man sig och plockar upp en aggressiv kanin på bästa sätt?

Har ni några andra tips? om vad som är bra att tänka på?

Hoppas att någon här kan hjälpa mig :)

Fridaaaa
0

Kollat så han inte har ont?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Thotis90
0

Min första tanke var precis som #1

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Ellen Thomé
0

Jag har också tänkt tanken men det verkar inte så. När jag hopptränar honom hoppar han precis som vanligt och när han är ute i selen springer han på precis som vanligt. I buren hoppar han upp på saker och klättrar på mig. Så det finns inga tecken på att han skulle ha ont.

[Lollo1402]
0

Han kanske inte vill gå in när ni är på promenad? Han kanske tror att han inte ska få vara ute mer, eller så tycker han det är så roligt att vara ute att han inte vill gå in. Min hona springer iväg för mig när jag ska plocka upp henne i selen:) 
Det är säkert inte detta, men om det bara är i selen skulle det kunna vara det:)

Fridaaaa
0

#3 Låter inte som en aggresiv kanin då, för då skulle han bitas vid andra tillfällen också.  Är inte så att han blir rädd om du/ni böjer er över han? Testat att ta från sidan eller locka dig/er till honom?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Sockertoppens_kaniner]
1

Min första tanke var att han är i "tonåren".

Ellen Thomé
1

Nu när jag kom ut så högg han efter mig i buren med, men det har bara hänt en gång hittills. 

#5 Jag kan tänka mig att han känner sig hotad när jag böjer mig över honom. Jag har provat att sätta mig på huk vid hans sida och låta honom lukta på min vante, sedan klappa honom på huvudet, det funkar bättre, men han hoppar mot mig och är på vippen till att hugga i alla fall. Jag har haft rädda kaniner förut och hans beteende är helt annorlunda. Det är som om han förbereder sig för att slåss så fort jag närmar mig för att ta upp honom. Han är hur social som helst förutom när han får sina "hjärnspöken".

#6 Jo, det har nog med det att göra, men det är så konstigt att de kom från en dag till en annan, när han har varit könsmogen ett bra tag nu. Frågan är om det skulle hjälpa att kastrera honom?

Ellen Thomé
0

# Jag förstår hur du menar, men jag tror inte att han skulle reagera såhär kraftigt om det bara var att han inte ville in i buren igen :)

Zofie
3

Hans farfar var ju inte precis den snällaste heller… så kan vara ärftligt, men men.

Ge honom tid att gå ur förpuberteten, bråka inte med honom. Bits han när du har honom ute, ha honom inte ute en tid. Och om du ska ha honom i Hage, lär honom hoppa in i transportbur - så slipper du ta upp honom. Allt för att minimera konflikterna.

Alltid lugna rörelser, vantar kan göra dem ännu mer spända då det är något helt okänt, Många hanar blir lite rubbade under en tid. Att kastrera löser det nog förvisso, men som sagt, det är en fas de måste gå igenom.

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

Ellen Thomé
1

Okej, det visste jag inte. 

Ja, jag får nog bara vänta ut det. Nu på vintern blir det ju naturligt lite mindre promenader, så då får han ju vara ifred ganska mycket.

Vi tävlade idag och han visade inga tecken på aggressivitet, det kommer och går. Det är skönt att han inte är aggressiv hela tiden i alla fall :)

CurreKanin
0

Vår Svartöga kan vara på dåligt humör ibland (i synnerhet på morgonen). För att inte tala om när man gör rent i toaletten…..

Lugna rörelser funkar bra, men framför allt gäller det att närma sig uppifrån (svårare att hugga kvickt då) och börja klia bakom örat. Ha ett öga på öronen, så hinner du rycka undan handen om det behövs. Lägger han sig tillrätta är det ofarligt.