Kastrera hankanin?
Jag har haft lite funderingar på att köpa ytterligare en kanin till efter att min ena gått bort och då har tankarna vandrat vidare till att kastrera Jack så han kan få en burkompis.
Ungefär hur mycket kostar det att kastrera en hankanin?
Vad bör man tänka på innan och efter?
Vilken årstid är bäst? Han bor ute.
Han är född 21 Maj 2014. Är han i en bra ålder för kastrering?
Priset beror på vart i landet du befinner dig. Det kan vara från 300-2000kr (hört att det ligger runt 700-900 vanligast, jag betalade 1500kr per kanin för mina tre för att jag inte tänkte på att priset kunde variera beroende på veterinär). Bästa sättet att veta är att ringa till olika veterinärkliniker nära dig.
Tänk på att ha mer än en bur tillgänglig och ha en plan ifall att den nya kaninen inte alls går ihop med din nuvarande. En lösning är att kanske få låna den andra kaninen först eller bara skaffa fler kompisar tills ni hittat den som passar (det senaste var vår plan tillslut, som tur nog var fungerade nr2 perfekt med nr1 och nr0 blev ensam 😉). Och sen se till att ha ett stort inhängnat område där ingen har revir så att det är neutralt och STORT för de att springa på när ni sätter ihop de. Många gömställen med två utgångar är toppen. Om du vill ha en kompis, kolla på omplaceringar! En vuxen kanin eller en kanin i samma ålder som också är kastrerad är bäst! En liten unge kommer du få vänta flera månader med för att kunna släppa ihop de. Och är den redan en kastrerad hona så slipper du hormoner vid ihopsläpp. Vi skaffade en kastrerad hona som var 1 år gammal (1 år yngre än sin kompis) och det fungerade toppen, plus att vi gav en omplacering en extra chans till ett bra hem. :)
Egentligen spelar det inte så stor roll vilken årstid det är (förutom kanske sensommaren när det är risk för infektioner osv). Men något att tänka på kan vara att kaninen nu har vinterpäls och hos veterinären måste den vara inne under åtminstone en dag under kastreringen. Det kan alltså bli riktigt varmt men vi har samtidigt kastrerat på vintern utan problem. Tänk också på att kaninen måste ha varit kastrerad i ca 6 veckor innan man skulle våga sätta ihop den med en ny kanin. Du planerar det där bäst själv. :)
Du vet om han är i en bra ålder genom att se om han är könsmogen/kulorna ramlat ner. Man rekommenderar att kaninen ska vara minst 6 månader, men vi har kastrerat vid 5 när det gällde två hannar som båda börjat bli könsmogna.