Bada kaniner? :S
Kan man bada sin kanin? Man bör väl bara göra det om det inte är smuts den kan tvätta bort själv, eller har jag fel?
De tvättar sig ju själva men om de till exempel har bajs eller så i baken som fastnat kan man ju tvätta bort det lite försiktigt.
Jag har dock aldrig behövt varesig bada eller tvätta mina kaniner någonting. Det sköter de helt själva :)

#1 Jag gör inte heller det ^^ Fast när mina två hanar var små kissade dom på varanndra, och de luktade något fruktansvärt! :P Så jag badade dom ibland.. Men kastrerade dom sen istället ^^

Har badat mina kaninungar flertal gånger då dom bajsade kletbajs som fastnade i pälsen.
dom tyckte ju inte precis om det =)
Bara att ha lite vaten på botten av badkaret, och att inte ha vatten i örenon på dom.

ja badade min kanin gizmoo idag för han var så jä*la varm så jag tog vatten i en balja och bada honom lite…det tyckte han nog var skönt hoppas jag..=D
jag har tänkt på att göra det men har aldrig behövt
Jag måste bada min kanin ibland, då han luktar skit vissa dagar xd han verkligen älskar att bada, när man går ner till sjön med han springer han ut i vattnet och simmar :D Buskaninen min <3

måste bada bebbarna för de har fastnat en del bajs i baken nu :/

Min kanin tycker också det är kul :) Hon simmar en stund, sen flyter hon runt och sen simmar hon igen :P Hon försöker inte alls hoppa ut eller så :)
Jag har duschat McDreamy en gång när han hade legat i bajslådan(smartnisse #1XD). Han gillade det inte så mycket, men det gick bra endå. Har även badat honom när jag var tvungen att svalka ner honom, det var på en riktigt varm dag.
Kaniner är väldigt renliga av sig, så de tvättar sig väldigt mycket. Men om det t.ex. fastnar kletbajs i pälsen kan det vara svårt att tvätta sig ren, så då brukar jag använda vatten och skölja bort det. Tycker inte att det är fel att bada sin kanin när den har fotfäste och inte behöver simma. Jag skulle INTE släppa ner någon kanin i ett fyllt badkar och låta den simma, detkänns inte rätt.

#9 Jag "släpper inte ner" kaninen i ett fullt badkar förstår du väl? Jag låter kaninen bada så hon har fotfäste, har även halkskydd för henne och hon simmar även fast hon når till botten. Sen så tycker hon om att plaska i älven också :)
#10 Syftade inte på dig?:)

#11 Okej, men ville iaf bara vara säker på att du inte trodde det :)
#12 Nejdå, trodde inte alls något sånt;)

Skulle vara coolt med en kanin som dök :P

#14 Haha jo :P Min kompis hund brukar dyka från bryggan :p
Mina kaniner gillar att bada, sätter man på kranen för att fylla baljan kommer de direkt! :)
Dock badar de endast när det är jättevarmt eller när de är smutsiga.

#16 Samma här :) Alla gillar inte att bada men min dvv gör det :P Badar dem bara när de är smutsiga också :)

Jag badar min ibland på sommaren då han är varm eller smutsig, ett avsvalkanade bad tackar han inte nej till, hehe ;)
Sen har han även en hel del mjäll och därför har jag köpt ett speciellt schampoo som jag använder de få gångerna jag badar han :)

Haha jaghar aldrig ens haft tanken på att bada Kiwi.. hon skulle säkert döö då xD (och döda mig)

haha , jag brukar bada min kanin skuttis (teddy ddv ) me shampoo , sen när hans päls har torkat så luktar han gott :D
asso de brukar fasta bajs vid hans rumpaa
Jag brukar tvätta när han har haft sånt där lösbajs i stjärten som fastnat. Klart jag tar bort det då och ibland lite botbad osv.
Kramar / Julia (=

#19 & 20 Vad gulliga bilder! xD Mina kaniner gillar inte o bada. xP Eller, kanske min lilla sötnos, har inte testat ^^

om man badar kaninen för ofta försvinner deras naturliga fett som gör att de kan hålla sig rena själva.. För en kanin behöver inte bada sålänge de inte kan få bort det själva.
Minns inte exakt hur det är, någon som vet vad jag menar? ;P
Skulle dock inte bada en kanin ofta även om den tyckte om det.
the vanity, it becomes insanity

#25 Jo, jag har hört att man inte ska bada dom för ofta. ^^

#25 Vet precis vad du menar, detta gäller även hästar. Hästar blir ju, som ni kanske vet, väldigt smutsiga på sommaren. Man ska däremot inte tvätta dem för ofta för smutset och stövet skyddar dem från insekter och liknande :)

#28 Haha, åh vilken gullig bild! :D
Kan man använda en liten mängd med hundschampo om man ska bada en kanin? Molly är väldigt smutsig och jag ska bada henne, men kan jag ta litelite hundschampo också?

#30 det bör gå bra så länge man är försiktig. Hundar har ju också ganska känslig hud. Använd däremot inte vanligt schampo.
#29 Tack!
Kramar / Julia (=
Jag badar som högst tassar eller bak om dem har blivit skitiga, annars tycker jag att det är onödigt ^^

Jocke fick sig en dusch idag han.. *skäms* Hans pressening hade åkt av hela buren när han var ute (de får vara ute när det regnar, de har massa skydd men inte denna gång ;)) och så började det regna, jag typ sprang ut, för det regnade rätt mycket :) Han blev rätt blöt, men jag vet inte om han tyckte om det eller ej, för sedan när han hade typ varit under presseningen ett tag (satt med honom) så gick han ut igen och satt där det regnade :) Inte så länge, men han blev blöt :P
Mvh Sigrid
Jag skulle tvätta ren rumpan på min dotters kanin förut men kom på att det kanske vore smidigare att sätta ner honom i en balja med vatten. Det funkade jättebra och han stod helt stilla medans jag gnuggade med en trasa.
Vår förra kanin fick så mycket klet så han fick infektion så han fick åka till vet men han vaknade aldrig upp ordentligt efter narkosen : (
Han var väldigt svår att tvätta, han bet och grejade men som tur är så har vi inga problem med att hjälpa den här lille att hålla sig ren.

Jag badar mina kaniner när de är lortiga, och även annars med om jag känner för det och jag vill pyssla om de lite. Bara man inte har iskallt vatten och man inte tar badkaret fullt och förväntar sig att de ska kunna simma själva x'D Men visst kan de tvätta sig själva också, men att bada de är alltid roligt ;) Och de ser så mysiga ut när de är nybadade och helt hyperblöta! :D

Jag har badat Millan 1 gång. Det va när hon hadde hissat i transportburen på väg hem och sen när vi kom hem så hadde det färgat av sej i hennes päls.
Sen har det hänt nån gång att hon har varit i hagen när det har regnat. Hon har möjlighet att gå under tak och in i ett hus. Men det gör hon inte utan sitter och dushar sej själv så man måste torka henne med en handuk sen…
Sen har det hänt att vi har torkat av tassarna med en fuktig handuk nån gång för att hon har vita tassar som hon skitar ner hela tiden x)<3
Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering
En gång när min kanin hade färg på sig 'badade' jag honom. Han tyckte inte om det.
Båda mina hanar är så skitiga att jag nog måste ge dem ett 'bad' nu. Alltid mina honor som håller sig själva rena, men buren skitig och tvärt om med hanarna! Knasbollarna :3
Aut viam inveniam aut faciam

klart man kan bada kaniner dom kan ju simma som ser valdigt roligt ut xD
Whatt kan kaniner simma?? det visste jag inte! Måste man lära dom det? vill testa med min ponke!
Kramar / Julia (=
#42: Vad jag lärt mig, så simmar kaninerna oftast enbart om de måste (dvs för att överleva/inte drunkna).
Visst om man har så att kaninen själv kan ta sig i och ur.
Men skulle personligen aldrig sätta ner min kanin i vatten.
Svårt att veta om kaninen då verkligen simmar för nöjes skull, eller för att den måste.
#43 aa håller med dig! Man borde sätta upp en babypool och nån trappa elr så över så den kan gå in och ur innanför en massa kompostgallen under somarn!! Eller något liknande! Det skulle vart sköjj! J
Vet någon vart man kan köpa kompostgallar billigt billigt??
Måste köpa!
Kramar / Julia (=
#44 Biltema 75 eller 79kr.
Min kaninunge "bajsade på sig" idag så jag var tvungen att tvätta henne lite grann :) Gick hur bra som helst och hon vart jättelugn torkade henne sedan med en mjuk handuk :)
#44 tror mina föräldrar köpte vårat kompostgaller på Granngården men inte säker, ni kankse inte har dne affären heller?
#45 Åh Grymt ska åka dit nån dag och köpa!
Kramar / Julia (=
#47 Jag vet faktiskt inte vart granngården ligger men jag har hört mycket gott om den! Men Granngården finns väl i Göteborg de borde den väl?? Beskrivning tack"!
Kramar / Julia (=
#49 bor i Ängelholm å här finns den nära maxi å mcdonalds X)
Granngården finns även i borås :)
Men hur mkt kostade kompostgallrena på GRanngården då?
Kramar / Julia (=
Kaniner behöver inte badas. Oftast så gör vi bara sådant för att vi tycker att det är kul att ta hand om dom lite extra. Det rubbar bara den naturliga fett balansen i huden på dom med schampoo osv. Räcker med att tvätta ställena med en fuktig handuk.
#53 Yupp, du har rätt. man märker juh att dom får mer äcklig päls av att tvättas! Har slutat med det nu och han får mkt finare päls! Men jag brukar ändå tvätta rumpa o fötter vid behov! Sedan under sommaren kan det ju kanske vara skönt för dom att få sig ett dopp i hettan!!
Kramar / Julia (=
Precis:)

Jag har faktist en kanin som gillar hyfsat att bada och det är sockan :) han sitter oftast still men i bland går han runt i vattnet som en gång när han fick bada i badkaret när jag hade satt i han så la jag i en typ badanka och den gick han efter och puttade på xd
Ja, som någon ovan sa så ska man inte bada de för ofta, för att det naturliga fettet då minskar.
Jag badar mina regelbundet, en gång per år, i hemmatillverkat fästingmedel, så de inte ska få fästingar i sommarhagarna, och det håller även flugor och mygg borta. Så det är enda gången jag gör det, och då gör jag det inte ur renlighetssynpunkt.
Rena klarar de själva av att hålla sig. :) Sedan ska de ju inte vara helt desinficerade, hihi. :)

Min kanin är smutsig i baken.Det blir som en stor klump av bajs i rumpan,så jag undrar om man kan bada henne eller om hon blir rädd för vattnet.
Men vet någon Vilken ras? man kan bada t.ex lejonhuvud
#59 Gammal tråd.
Man badar som sagt inte kaniner.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
"badar" mina kaniner endast när jag vill kela med dom och de har varit ute och lekt med leran. Men då blter jag bara tassarna
Älskar kaniner 
#59 Man badar inte kaniner!
Nej!, bada absolut inte kaninerna. De tvättar sig själva!
Har aldrig haft behov av att bada min sötnöt. Han luktar av någon anledning alltid jättegott…
Hade dock en kanin som kom till mig väldigt lerig och smutsig. Löste det genom att klippa och borsta henne. Mer behövdes inte.
Pretty wise //
men för guds skull, tråden är från 2008….
#65 Det vet vi, men #59 frågade ju om att bada kaniner. Ska man inte svara då?