Kaniner
Hej, jag ska eventuellt köpa en till kanin till våren. Men kan inte bestämma mig för vilken 😕
Så kan ni lägga upp lite bilder här och skriva ras? Skulle vara kul så får vi se om jag fastnar för någon ras :)
Lejonhuvad Kanin!
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
Dvärgvädur:)
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

Franskt vädur till höger. Hon var verkligen den bästa kanin jag haft, helt klart. Så otrolig personlig, kom alltid när man ropade, kunde gå lösa promenader med henne och även om hon var sprallig så kunde hon snabbt lugna ner sig och gosa vilken tid på dygnet som helst. På bilden var hon bara en bebis, men blev sen ca 6 kg stor. Rekommenderar verkligen den rasen! Man får så otroligt mycket och upplever de större raserna som mer personliga (har 4 mindre kaniner med).

Sen här är vår Tyska Jättescheck bebis. På bilden vägde hon ca 1,5 kilo vid 3 månaders ålder, nu väger hon 2,5-3kg vid 4 månaders ålder. Medan frassen var otroligt gosig, lugn och social med närhet så är snarare denna tyska jättescheck mer översocial, men lite egen (fast ska man verkligen jämföra det med världens mest kramgoa kanin?) på ett vis. Hon är otroligt nyfiken, ska kolla på precis allting och det bara sprudlar av energi från henne. Hon kommer även också om man ropar (kanske tar lite fler gånger bara haha) och hon är tokig i mat (kanske inte rastypiskt, men gud).
Hon kommer bli lite större än frassen och vi skaffade henne för att fylla upp det stora hålet och saknaden efter min fina vita. Men ja, jättekaniner är verkligen otroligt roliga!
Här är bilder på min förra lejonhuvade kanin Tarzan och min nuvarande holländare Charlie :)
Jag köpte nyligen Charlie och ville prova på att ha en holländare eftersom rasen verkar så himla underbar - vilket den är!
Ska nämligen också köpa en till kanin nästa år (förhoppningsvis, har ej fått klartecken än haha) och då vill jag ha en rex av något slag- vanlig rex eller liten rex. Rasen verkar inte som en väldigt gosras men det gör ingenting eftersom min holländare är så extremt kärleksfull så det gör inget om min nästa kanin inte vill gosa - då har jag ju Charlie. Pälsen är ju så underbar också.
Mina favoritraser är då alltså lejonhuvad kanin, holländare och rex/liten rex.
Jag tycker om dvärgvädurar. Jag har en dvv och en lejonhvd dvv som är hur mysiga som helst. Om det finns ngt mindre bra är nog att de går upp i vikt ganska lätt, men håller man koll på maten så är de superbra. Keliga och lugna, Stampe har jag lärt komma på kommando men nu hör han lite dåligt. Stampe är svart och den vita är en hermelin :)
Jag rekommenderar starkt dvärgvädur eller lejonhuvad/dvärgvädur. Lätthanterliga , sociala och keliga, åtminstone de som jag träffat. Men beror självklart inte bara på ras utan framförallt personligheten!
Vackra är de också! :)
Till vänster, Dvärgvädur, och till höger Lejonhuvade/Dvärgvädurar
Vänliga hälsningar Ellen 

Ska jag vara ärlig så tycker jag inte att du ska snöa in dig på en viss ras.
Känn dig för vad för typ av kanin du är ute efter, vad du vill att den ska ha för humör & hur den ska bete sig, samt användas till.
Åk sedan runt och prata med uppfödare i din närhet(Kaninmagazinet har en uppfödarkarta). Åk och träffa uppfödare, träffa deras avelsdjur och se ifall du hittar något du faller för.
Alternativt åk till ett omplaceringshem och tala med dem som jobbar där/har omplaceringen och se ifall någon individ matchar dig🙂
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube