Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1955 ggr
Moalinn
0

Kaninvåg

Behöver tips? på en bra våg till kanin. Någon som helst inte kostar mer än nödvändigt. Tyngsta kaninen jag har väger mellan 2,5 - 3,5 kg (hoppas jag!) så någon som kanske går upp till 5kg eller något? Vad vet jag. Vet att många använder köksvåg men det finns en djungel av dem!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Fridaaaa
0

gnagarboden har en har jag för mig men kostar över 700 kr.

Jag väger dock på vanlig köksvåg, men hade behövt en större till kaninerna, har bara en liten som passar bättre till marsvinen just nu. Se vad folk rekommenderar 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NinaS
0

Jag hade en köksvåg som vägde upp till 5 kg, kommer inte ihåg märke. Men det var ingen dyr sak, 200-300 kr tror jag.

RebeccaG
0

Jag har kaninvågen Frida pratar om i #1
Den är jättebra om man har störra kaniner(min största är på lite drygt 4kg), men har man mindre funkar det bra med en köksvåg eller en badrumsvåg.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

tlover
0

Vi väger helt enkelt på vår personvåg (i genbanksarbetet så avrundar man ändå till hekton)

l'm back

taxidriver142
0

Jag använder en personvåg och drar av min egen vikt

[Nikita14]
0

Jag använder en sådan här köksvåg.   På gränsen till svårt att se siffrorna när kaninen sitter på vågen, men den funkar ok och är billig!

http://www.clasohlson.com/se/K%C3%B6ksv%C3%A5g/34-1207-11

ninen DH
1

De flesta bebisvågar funkar toppen till kaniner! 😉

IdaL
0

Jag har en vanlig köksvåg som tar upp till 5kg, har en liten låda som passar perfekt för kaninerna att sitta i utan att dom hoppar iväg och utan att den är för liten, köpt på biltema. Nollställer först vågen med lådan på så att den tar bort lådans vikt och därefter är det bara att placera kaninerna i lådan och ställa på vågen så får man en väldigt exakt vikt på kaninerna :)

Facie
0

Jag kör köksvåg till min lille. Har du en kanin som är större är ett bra tips? använda en vanlig våg. Först väger du dig själv, sen väger du dig igen när du bär kaninen =mellanskillnaden är vad kaninen väger :)

Pretty wise //

Fridaaaa
0

nackdelen med personvåg är att man inte får antal gram vilket är fördel med köksvåg 🙂

Facie
0

Jojo det beror ju på vad man har för våg också.  Men om man väger en stor kanin på över 3 kg så borde de gå finfint!

Pretty wise //

Facie
0

Skulle ju aldrig funka på min lille skvätt som inte ens väger ett kg ;)

Pretty wise //

Moalinn
0

Hade det inte varit för utställning så hade en personvåg fungerat alldeles utmärkt, nu är det för utställning och behöver veta exakt vad han väger.

Behöver dock tips? på någon våg som fungerar. Finns som sagt en djungel av dem. Har ingen våg alls mer än personvåg och en liten våg som väger upp till typ ett halvt kilo.

#6 Billigt är bra. Skulle du rekommendera den vågen eller hade du köpt en annan om du kunnat?

Medarbetare på Djurfoto

[Nikita14]
0

#13  Finns säkert vågar som är bättre för att väga kaniner, men jag hade nog inte lagt ut flera hundra på en sådan, då köksvågen jag redan har trots allt funkar!    Det är som sagt lite svårt att se siffrorna när kaninen sitter på vågen, men jag tycker den funkar ok!🙂     Nu håller jag inte på med utställning etc,  hade jag gjort det och ofta behövt väga kaniner, hade jag kanske investerat i en "riktig" kaninvåg!

Moalinn
0

Insåg idag att vår personvåg faktiskt mäter både kilo och gram! Underbart, men känns som att det är några veckor försent. Kan man ge honom en massa mat och få upp honom ett gram eller två tills söndag? ;) Sen litar jag väl inte helt 100 på vågen heller så kan hända att han ligger över 2,5 men här väger han 2,4.

Någon annan som har tips? på någon våg? Jag har verkligen inte råd att köpa någon som kostar 700kr. 😕

Medarbetare på Djurfoto

Fridaaaa
0

#15 Hövåg? Så man har kaninen i transport och hänger på kroken?

IdaL
0

http://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hushallsartiklar/husgerad/vagar/hushallsvag-821028/

http://www.biltema.se/sv/Hem/Forvaring/Lador/Forvaringslada-28438/

Svårare än så behöver det inte vara, där har du en perfekt våg för 160:- som väger i på grammet rätt och boxen sätter du kaninerna i så att dom inte kan springa iväg när du väger. Har själv en sådan och det fungerar kalas fint.