Kanin?
Ok nu ha familjen funderat på att skaffa sig ett husdjur i flera månader sen ungefär april/maj vi har funderat på hund mest och tills idag var det ganska säkert på att vi skulle köpa en hund men just idag fick mamma säga upp sig från jobbet eftersom hon pluggar också och aa hon fick helt enkelt välja en pga. schema ändring.
Så vi pratade i flera timmar och tänkte genom hela situationen och eftersom vi hade funderat mycket på kanin också så vi ska nog ha en kanin hemma det är ingenting säkert heller än och just därför kom jag hit för att fråga er om lite råd osv.
Först av allt hur är det att ha kanin när man har barn hemma, min lillebror är 6 år nu..
Bli man biten väldigt ofta eller brukar de inte bitas så mycket?
Själv hade jag en kanin när jag var liten men kommer inte så mycket ihåg av det kommer bara ihåg att han var super snäll men blev stulen så jag hade honom hemma i bara ett par månader 😐
Är det svårt att ha en kanin, liksom att träna, få den tam och rumsren? Jag vill inte ha en kanin ute eftersom jag vill inte att den ska bli skadad eller stulen eller något likadant.
Vilken kanin skulle ni helst rekommendera då till en familj o det är mest jag som kommer vara ansvarig för kaninen och jag är 100% nybörjare med detta 😊
Ha läst mycket om kaniner och kommer ofta hit men läsa och göra det i praktiken är inte samma sak så vad har ni för tips?? 😃
Vad roligt om ni tänker skaffa kanin!:D Det funkar hur bra som helst om man har barn de spelar inte så stor roll. Kaniner bits inte ofta eller mina bits inte alls men det kan bero på individ:). Tam är inte alls så svårt det är bara att man umgås med den mycket och efter som ni vill ha den inne ser den er ofta och blir van människor snabbt. Det är inte så svårt att få en kanin rumsren dem väljer ofta ett ställe. Jag hade rekomenderat Dvärgvädur, Lejonhuvad kanin eller Teddydvärgvädur. En Dvärgvädur är väldigt lungn och trevligt i temperamentet och passar bra som en familje kanin;) En Lejonhuvad kanin är det lite mer fart än en Dvärgvädur men dem är fortfarande mysiga och snälla men den behöver pälsvård. Teddydvärgvädur är en lungn och harmonisk kanin men behöver pälsverk då den har lång päls över hela kroppen men passar bra som familje kanin som dem andra jag beskrev. Bild 1: Min Lejonhuvade kanin, Simba liten och sprallig som gillar att hoppa. Vikt 1,1kg Bild 2: Min dvärgvädurs hona som är ca 5 månader som gillar att hoppa upp i knät, upp och ner brukar träna det så hon får godis. Nu går det som bara den hon springer full fart och hoppar upp i knät:D vikt 1,1 kg Bild 3: Min Blandras hane, Dvärgvädur/ Lejonhuvad kanin snäll och go och gillar att göra glädjeskutt i hagen:) vikt 2kg
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
Det funkar jätte bra att ha en "barn" kanin! Min kanin blev väldigt rumsren några dagar efter att jag fått honom så dem bestämmer de själva! Jag skulle nog rekommendera Dvärgvädur, dem är lugna och är en bra förstakanin! Dem är också rätt lätta så att mindre barn kan bära! Väger runt ca 1,5-2 kg Det är också viktigt att lära känna kaninen i lugn o ro och inte vara strässad för då brukar dem inte bitas. Dem biter för att försvara sig o det är därför du ska lära känna den i lugn o ro:) Lycka till!:)
Har blivit biten en gång de senaste åren och det var ett missförstånd mellan mig och kaninen. Råkade peta in ett finger till en hungrig dvärgvädur när jag skulle öppna dörren och så fick jag mig ett lätt nafs som inte lämnade något märke, eller gjorde ont. Större risk att bli riven än att bli biten när det gäller kaniner😉
Jag skulle rekommendera Fransk vädur, en jätteras som väger omkring 6 kg. Dessa kaniner blir som små hundar och extra plus är att det är svårt för ett barn att lyfta upp den vilket gör att fallrisken för kaninen blir mindre. Annars är t.ex. dvärgvädur, holländsk kanin och lejonhuvad kanin väldigt trevliga och lättsamma kaniner, i mindre modell än den franska väduren.
Jag har två barn, det yngsta är 4 år. Det går jättebra med barnen och kaninerna.
Varken jag eller barnen har blivit bitna någon gång, våra kaniner (har haft sammanlagt 10 st) har varit väldigt snälla. Även om vi haft ett par stycken som inte tyckt om att bli hanterade, så har de aldrig bitits. En kunde dock morra och göra utfall med framtassarna när hon ville vara ifred (vilket var typ alltid!)
Jag rekommenderar holländsk kanin eller dvärgvädur!
Ja du kan ha kaninen tillsammans med barn. Går hur bra som helst :D
Kaniner brukar inte bita om de inte känner sig hotade eller liknande. En utav mina som jag har kvar nu nafsar bara ibland. Men det har hon ju liksom gjort sen hon va nyfödd nästan xD
Med rumsrenhet och sånt där kan jag ingenting om hehe. Har bara haft ute kaniner.
Bjuder på bilder på några av de kaniner jag haft :)
Rekommenderar lejonhuvade/dvärgvädur. De är lugna men även mycket fart i då de hoppar runt och busar i hagen. Mina är mycket keliga och helt underbara. Vill du ha en lugn kanin rekommenderar jag en kastrerad hane. De är lugnare än honor.
Holländare ska vara bra nybörjarkaniner.
(bjuder på några bilder på kaninerna)
Älskar kaniner 
Först av allt hur är det att ha kanin när man har barn hemma?
- Det går bra bara din lillebror respekterar kaninen
-Blir man biten väldigt ofta eller brukar de inte bitas så mycket?
- Vissa kaniner är bitiga men oftast inte. Eventuellt i tonårsperioden men jag har aldrig haft en kanin som bitit (om den inte tagit fel på fingret och sallad)
Är det svårt att ha en kanin, liksom att träna, få den tam och rumsren?
- Nja kaniner är relativt lättskötta. Ge dom mycket tid för att springa och gosa, byta vatten varje dag, städa buren. Tam är den om du köpt en kanin från en uppfödare som hanterat kaninerna. Hoppning är en kul sport och det kan ta tid och tålamod och vissa kaniner uppskattar det inte men det är riktigt kul!
Vilken kanin skulle ni helst rekommendera då till en familj o det är mest jag som kommer vara ansvarig för kaninen?
- Det beror inte på ras utan personlighet men lejonhuvad och dvärgvädur som jag har och har haft är underbara. Dvärgväduren är känd för att vara snäll och lättlärd.
Missa inte Månadens dvärgkanin - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram
Börjar med att om din kanin bits bara genom att vara aggresiv (alltså oprovocerat) så bör den tas bort. Det är inget beteende jag personligen skulle vilja se hos en kanin, oftast gör de inte så.
Sen fungerar barn bra med kaniner så länge de förstår att kaniner är levande djur. Jätte kaniner är otroligt bra barnkaniner, speciellt franska vädur då de är väldigt lugna, kan lätt få ett hundlikt beteende, väldigt personliga och ett barn kan oftast inte bära runt på de och riskera att skada kaninen. De är lite tåligare när de är större. :)
Kaniner lär sig också relativt snabbt att bajsa på ett ställe. Bara lägg bajset där du vill att den ska bajsa och så anpassar den sig snabbt dit då kaniner är väldigt renliga djur.
Lycka till!
Jag skulle nog rekommendera en vädur eller kanske en holländare…:) men kom ihåg att en kanin kräver ganska mycket, kanske inte lika mycket som en hund, men den lever lika länge. En kanin kan bli upp till 13 år och köp bara en kanin om ni vet att ni kan ta hand om den så länge. Om ni vill veta mer om kaniner föreslår jag att ni läser olika inlägg här och bloggen kaninmagazinet.se är också väldigt bra! Lycka till:))
Tack så mycket för svaren och för alla underbara bilder verkligen jättefinna kaniner! 😍
Ja, jag har läst mycket om kaniner och som #10 tipsade jag använder mig mycket utav kaninmagazinet.se men ville fråga vad ni kanin ägare tycker och det hjälpte verkligen mycket speciellt när det gäller ras! Det blir nog en dvärgvädur 🙂
Tack så mycket allihopa! När jag väl ha köpt en kommer jag lägga upp bilder här 😃
Om ni har tips? på uppfödare i Trollhättan eller Göteborg skriv gärna.
Dvärgvädurer är supermysiga :) Lycka till med din kanin :)
Min kanin har ALDRIG bitit mig eller ngt liknande. Jag är 11 år och har haft kanin sen jag var 9 år. De flesta kaniner går jätte bra att ha men barn. Min granne brukar komma hit ibland och vilja vara men min kanin. Hon är 6 år och det går jätte bra när hon är med han🙂
Jag rekommenderar gottlandskanin. De blir lätt super tama och mysiga (om de blir skötta på rätt sett och man inte är dum mot dem) De är också lagom stolek😉
Kaniner är super lättskötta tycker jag, speciellt om man har dom inne så man slipper gå ut en regnig och kall dag eller i snöoväder för att byta vatten och städa buren och behöva stå o klappa kaninen en stund. Det är superskönt att ha innekanin, bara att öppna buren så kan kaninen springa löst och få sin Motion på så sätt och dessutom blir dom mycket gosigare (det beror ju på individer såklart har haft väldigt mysiga utekaniner också).
Om ni bestämt er för dvärgvädur kommer ni till 99% få en gosig snäll kanin. Kaniner bits aldrig (om det inte blir missförstånd och om de inte är aggressiva vilket de inte ska vara) men de kan rivas i famnen när man släpper ner dom eller så. Oftast fattar kaniner snabbt det med rumsrenhet och kissar o bajsar i lådan (lådorna), till skillnad från typ marsvin som bajsar överallt.
Om ni hade tänkt er hund kan ni absolut ta hand om en kanin, de är ungefär likadana men mindre krävande ;) kaniner nöjer sig lätt med att få springa på golvet och gosa varje dag, och ni slipper gå ut o gå, haha.
Kaniner e väldigt roliga o påhittiga o underhållande djur. Jag har en holländare som är en av de snällaste raserna och min kanin pussas och vill vara med hela tiden, man lär sig att akta sig vart man går för han kommer tätt i hälarna och ska pussa på benen. Sedan gör kaniner jätteroliga glädjeskutt när de är glada, hoppar rakt upp och långt och springer jättefort för att visa sin glädje (många kaniner gör så).
lycka till med din framtida kanin :)