Ett litet tips:)
Hej!
Jag har" kommit på en grej", som fungerar på vissa kaniner. Detta låter säkert jätteskumt men jag började med det idag! Jag "longerar" min kanin( Longerar gör man med hästar). Jag kallar det så iallafall:)
Jag sätter på min kanin koppel och sele. Sedan kör jag ner en pinne i marken och sätter kopplet på pinnen (kopplet är ca 10 meter långt), sedan under uppsikt får hon springa lite som hon vill, så långt kopplet räcker vill säga:) Min hona gillar det jättemycket. Men man måste ha koll på dem hela tiden ifall de blir skrämda och drar ner pinnen (eller vad man nu har) så att de blir lösa.
Men detta fungerar inte på alla kaniner. Har man en känslig kanin som blir vettskrämd när det drar lite i kopplet/man inte kommer längre, så funkar nog detta inte:(
Ser personligen ingen vits med det, ska man ändå vara ute med kaninen i koppel, kan man lika gärna hålla i kopplet själv och kan då snabbare ingripa om kaninen skulle bli rädd eller trassla in sig.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Håller med #1. Dessutom så kan kaninen bita av kopplet.
_Kram Evelina
_
För vissa kan det verka meningslöst. Men för mig tjänar jag på det. Men jag kan förstå vad ni menar. Men jag har ett koppel som de inte kan bita av:)
Skulle nog inte våga göra så, har hört om vissa vars kaniner har brutit ben på grund av att de blev skrämda och trasslade in sig i linan.
/Sofia
"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson
Tycker inte heller det lät så bra ska man ändå sitta och titta på den kan man lika bra hålla i kopplet och gå efter så dem får springa mer:D Och dem kan trassla in sig och skada sig om dem blir rädda:(
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
Även om du står där så går det på sekunder att kaninen trasslar in sig och skadar sig. Risken att det händer något minskar radikalt om du står och håller i linan själv. Ingen människa jag känner till skulle väl binda fast hästen i en påle och låta den longera sig själv, varför då göra så med en kanin?
Bättre att släppa kaninen i en Hage om man inte har tid/lust att gå runt med kaninen i kopplet 😉
Kul att du vill dela med dig utav dina tips? och idéer Lollo :) Du tänker smart! Själv har jag dock inte mina kaniner i sele. Men så länge man är med och håller koll så som du säger så tror jag nog inte att det är någon större fara, man lämnar ju inte direkt en häst när man longerar utan man är ju med hela tiden. :) Men självklart ska man ju tänka på riskerna också, men det tror jag nog att du har koll på, och sen så känner ju faktiskt du din egen kanin bäst. :)
// Teddytussens kaninuppfödning
http://teddytussen.weebly.com/
~Kaniner är inte en hobby, det är en livsstil~
Okej. Jag ska inte göra så då:( Men jag har en kompostgallerhage, så jjag tänkte att det var lite kul för henne.
Håller med #8 :)