Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 781 ggr
Lippo
0

Behöver hjälp nu! :'''(

Lippo är en kanin som sträcker sig mot gallret när man kommer för att hälsa, han reser sig jämt när man kommer även om han ligger jätteshönt, han brukar äta när han får sin mat och sitter i princip aldrig still när han får vara ute i mitt rum.

Nu när jag kom upp till Lippo för att ge honom mat låg han ner och sedan ställde han sig upp som han brukar men han kom inte fram och nosade på min hand som vanligt utan han gick till ena hörnet av buren istället. Jag tyckte det var konstigt så jag lät honom springa lite fritt i mitt rum som han älskar men han lade sig bara under sägen. Jag försökte ta ut honom men han kröp tillbaka in under sängen.

Sedan så stoppade jag ner honom i hans rasthage för där brukar han alltid springa av sig. Men han satt kvar där jag släppte ner honom. Jag gick till andra sidan hagen (då brukar han springa efter och sträcka sig mot gallret) men han satt kvar. Jag gick sedan in i hagen till honom och då la han sig. Någonting ovanigt han mer gör är att slicka sig mellan benen ganska ofta och nyss såg det ut som han strätschade benent.

Jag som inte är så stark av mig och tänker alltid det värsta började grina som jag även gör nu. Lippo lägger sig alltså ner hela tiden och kommer inte och hälsar vid gallret. Känner mig värkligen hjälplös och vet inte vad det är :'( Det värsta vore om jag hittar honom död i sin bur. Skulle VÄRKLIGEN ALDRIG förlåta mig själv för att inte ha åkt till veterinären. Jag vill göra det nu men tänker avakta till ikväll.

Pappa säger dock att han tror att det är Lippos päls det är frågan om att Lippo helt enkelt svättas och tycker det är för varmt då han är ute på dagarna.

Har du någon susning om det är frågan om en sjukdom eller om det är som pappa säger. Snälla jag ber er att läsa och svara det skulle betyda så mycket eftersom jag är så rädd och orolig.

myriis
0

Jag skulle kontakta vetrinär, det låter inte så bra. Vad jag hört och av min erfarenhet så går det fort med kaniner. Ser du om han druckit/ätit? Är magen uppsvälld, hur ser nosen ut, baken, ja kolla allt. Känn igenom ifall han har ont.

Keligast
0

Jag tror du inte skall bli allt för orolig gumman <3. Albin var likadan som Lippo är nu. Och han bara låg ner m,m (Läs mer under "Orolig matte") Jag trodde han var sjuk men nästa morgon var han som vilken kanin som helst :D Så tänk inte negativt det behöver inte vara något allvarligt. Han kanske har en dålig dag bara.

Keligast
0

Men som #1 Se om allt är bra med han innan.

ciss
0

Som #1 säger - kolla igenom honom noga. Hellre en gång hos veterinären för mycket, än en gång för lite.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Lippo
0

#1 Har har varken druckit eller ätit sedan jag kom. Tycker han ser ut helt som vanligt. Pappa sa också att han kanske har förstoppning så att han inte kan bajsa :( Låter det troligt?

Keligast
0

#5 Kolla¨på bajset. Om dom är jätte små kulor är han förstoppad. Då är det viktigt du får i han fiber! Matolja har jag hör kan hjälpa (ta en plast spruta och sprua sakta in i munnen)

twinnie
0

Låter precis som Moses! Han hade trumsjuka/förstoppning och det är tydligen mycket allvarligt. Ta bort pelletsen och se till att han får i sig massor med vätska!

Rensa ur buren och kolla noga om han bajsar nåt.

Lippo
0

#6 Dom är lika stora som vanligt men dom är brun/svarta istället för bruna.

Låter kanske lite fångt men har suttigt och grinat i 1,5 timme nu x) Men jag är så rädd om honom, har alltid varit så försiktig med vilka blad jag ger honom och ja allt. Skulle inte orka med att han skulle dö för jag älskar honom så. Jag kan inte leva utan honom det går bara inte :'(

Lippo
0

*putt*

myriis
0

Har du ringt vetrinär/kollat igenom honom?

Lippo
0

#10 Ja det har vi och vi ska åka till veterinären nu.

KvirrZ
0

Hoppas allt går bra<3

- Mvh Emma

Lippo
0

Klockan 19.35 åkte jag och mamma in till veterinären. Vi fick sitta och vänta i ca 2 timmar innan vi fick komma in dit de undersökte kaniner. Synd nog så var de ingen som var specialicerade på smådjur eller kaniner men båda två hade haft kanin innan.

Först så frågade de lite frågor om hans beteende och så. Sen så fick Lippo ta tempen men han hade ingen feber. Sedan så sprutade de in någonting i nacken så han fick som en kamelpuckell så hans lilla kropp kan få vätska och sånt när den behöver och till sist så sprutade de in någon apelsin/citron blandning i munnen på honom.

De ända de kände på magen var att den kändes lite småkonstig men inte alls mycket. När vi skulle hem så fick vi med oss två stycken "småsprutor" utan nålar som vi skulle tvångsmata honom med morotspuré (sånt som småbarn äter xP) och frukter och sånt. När vi åkte hem så sa mamma att hon tyckte jag skulle vara hemma med Lippo dagen efter, det tyckte jag också men också för att jag hade varit stressad och grinat i nästan 3 timmar i sträck så jag var väldigt trött när jag kom hem och hade väldigt ont i huvudet. Men iaf så överlevde han iaf natten och jag hoppas bara det där igår var tillfälligt :)

myriis
0

Gud vad skönt, bra av dig att åka in till vetrinären fort! =)
En av mina kaniner matvägrade några dar (hö åt hon inte heller, och knappt vatten) så då matade jag henne med såndär spruta. Det var jättejobbigt, för hon gillade det inte. Skönt nog gick det över efter ett par dar.. :)

Lippo
0

Jo det känns bra nu :) Okej, kaniner kanske kan vara så ibland. Men det som är läskigt är när dem aldrig gjort så förut :S Bra det! :)

Clariiz
0

Sjönt det löste sig :) får hoppas lillkillen frisknar till nu då :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Lippo
0

Ja det kan man ju hoppas :) Idag så springer han iaf runt och skuttar som vanligt ^^ Men när vi tvångsmatade honom med morotspuré så blev han sur :P