Ta i nackskinnet?
Gör denna tråd ändats för att kunna länka den sen. Visst är det inte idialiskt att ta kaninen i nackskinnet, det är ju samma som med öronen?!? Tänk er själva att väga 2-3 kg och så hänger man all den vikten i nackskinnet - med bara ett litet stöd på rumpan!
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Mamma visade mig igår att man skulle göra så, och sedan ta tag i rumpan och trycka kaninen mot kroppen och huvudet under armen. Hon hade hört det på en föreläsning för slaktkaniner. Jag har prövat att lyfta mellan frambenen och sedan ta tag i rumpan och trycka emot, men har inte hunnit få in någon egen teknik.
Det verkar ju väldigt otrevligt att lyfta i nackskinnet och jag ska nog pröva med att ta tag i frambenen i framtiden, men min kanin är en jättekanin, så det är svårt att få bra grepp. Jag skulle nog föredra att snabbt stoppa in i transportburen om jag behövde ta henne någonstans.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Verkligen inte idealiskt, nej.
Antingen får man lära sig att lyfta kaninen ordentligt eller så får man helt enkelt låta bli att lyfta den, nackskinnet är inte okej.
Det känns ju ungefär lika smart som att lyfta upp ett barn i håret…
Absolut inte lyfta i endast nackskinnet! Men om kaninen är sprallig eller svår att bära, tycker jag att man kan HÅLLA i nackskinnet när kaninen sitter i famnen. Inte så det gör ont såklart, mer som ett stöd.
Varför skulle man lyfta de i nackskinnet? Skulle aldrig falla mig in. En sprattlig kanin går att kontrollera med ett stadigt grepp och övning.
Pretty wise //
#5 Jag skrev inte att man skulle lyfta dem i nackskinnet…
Jag tycker inte att det är okej. Har för mig att någon annan skrev i en liknande tråd att när de hade slaktat en kanin som brukade bli buren i nackskinnet så var det fullt med typ brustna blodkärl över nacken, så jag kan tänka att det är betydligt skönare för kaninen om man håller mellan framben istället…
/Sofia
"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson
#7 😮😭
Kaninmammor bär väl inte sina kaninungar i nackskinnet? Skulle aldrig falla mig in att bära en kanin så.
Vet man hur man gör så är det betydligt snällare att lyfta upp en sprattlig kanin i nackskinnet än att försöka få ett grepp där kaninen känner sig trygg genom att få in handen under o s v. Det är många gånger omöjligt icg skapar väldigt mycket stress. Men det är inte helt lätt att göra det rätt, så går det på annat sätt är det naturligtvis att föredra.
Observera att jag säger lyfta upp kaninen, d v s ett sekundsnabbt lyft för att få kaninen i position för att sedan bära den mot kroppen.
Det finns ingen som helst anledning att lyfta sin kelkanin i nackskinnet, det är det inte det jag säger. Det är ett grepp som är bra att kunna ta till i undantagsfall, och då som sagt bara för att få upp kaninen.
Jag anser att man inte lyfter sina kaniner enbart i nackskinnet. Det är direkt obehagligt och orsakar smärta hos kaninerna. Att lyfta direkt i nackskinnet resulterar ofta många brustna blodkärl vilket även det orsakar smärta för kaninen.
Nacken bör man vara försiktig med det går många olika blodkärl och även nervbanor kring det området.
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Att bära en kanin i nackskinnet kan orsaka skador på muskulaturen + vävnaden som sitter i just vid nackskinnet.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Lyfta i nackskinnet, NEJ. Där emot så har jag ibland fått "bromsa" kaninen genom att ta i nackskinnet. Har haft kaniner som varit omöjliga att fånga in och då har jag ibland blivit tvungen att ta tag i nackskinnet för att kunna lyfta upp på ett korrekt sätt. Men aldrig att jag skulle lyfta varken i nackskinnet eller i öronen.
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Jag har hört att man kan ta tag i hela skinnet på kaninens rygg och bära utan att det ska känna nån obehag. Hon jag köpte min kanin hos sa det, men gör aldrig det..
#14, Och jag har hört att folk gillar när man sparkar de på smalbenen.
Jag har länge trott att man skulle göra som #14 sa. Det stod i min kaninbok att man skulle göra så och den verkade väldigt bra på annat vis. (vad kaninen ska ha för mat, städning, aktivering, etc) Men för en månad sen eller så fick jag reda på att det skadade kaninen. Så nu försöker jag undvika det så mycket det går.
Älskar kaniner 
#15 va?
#16 ja, det känns inte som att man ska göra det. Känns obehagligt att göra det.
#16, Vad är detta för kaninbok undrar ju jag då?
Vart har allt sunt förnuft tagit vägen på den här sajten🥵
När jag var liten, på 70- och 80-talet ansågs det rätta sättet att lyfta kanin på att med ena handen ta ett stort tag om hela ryggskinnet samtidigt som andra handen lyfter och stödjer rumpan. Marianne Tornvall beskriver i länken nedan hur man kan lyfta kaninen, och hon har med nackskinns+rump-metoden som ett alternativ.
http://www.veterinaren.nu/kanin/bra-att-veta/skotsel/skotselrad-kanin
Om kaninen är tam och välhanterad är det säkerligen betydligt trevligare för den att bli lyft under bröstkorgen. Men om man av någon anledning måste hantera en rädd, sprattlig eller osamarbetsvillig individ, så kan det vara säkrare att köra nackskinn+rumpa-metoden. Då slipper man bakben som vevar och risken för ryggradsbrott och revbensfrakturer minskar. Jag tror att traditionen att lyfta i nackskinn+rumpa kommer från förr i tiden då man hade kaniner som nyttodjur, och de inte var så vana vid kel och gos. Då fick man lyfta så för att slippa rivsår och okontrollerbart sprattel.
Som tur är, är mina egna niner vana vid hantering och snälla lyftmetoder, och det känns skönt både för dem och för mig.
Jag skulle alldrig lyfta en kanin i nackskinent! Tänk om någon skulle gjort så mot dig hade du tyckt det varit skönt?;) Jag läste om en som gjorde det och kaninen sprattla till så den bröt ryggen:-(
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
#15 Om du hade läst #14 inlägg ordentligt, hade du märkt att hon skrev att hon hört att man kan lyfta så men att hon själv inte gör det. Tycker inte heller att man ska lyfta kaninen i nackskinnet och håller med dig om att det är fel, men tycker att du har en otrevlig ton. :)
#22, Jag läste hennes inlägg ordentligt, jag vet att hon skrev att hon inte själv lyfter kaninen så, därav att mitt svar var ett "Man ska inte tro på allt man hör".🙂
#23 Okej, då missuppfattade jag dig. Tyckte att ditt svar var lite snäsigt och riktat personligt till Rebecka_02. Men då förstår jag vad du menar! :)
Anledningen till att jag trodde att man skulle lyfta de så var för att jag aldrig hade hört något annat. Eftersom det stod i boken att kaninernas mamma bär kaninungarna så verkade det även vettigt. Nu gör jag det dock nästan aldrig (bara om kaninen springer iväg, då måste jag ta tag i nackskinnet för att kunna fånga in den)
Älskar kaniner 
#25, Kaninmammor bär inte runt på sina ungar över huvudtaget :-) Det är en stor anledning till att ungar som hamnar utanför boet ofta fryser ihjäl.
Vad är det för bok du har läst?
Jag använder nackskinn för att få upp mina kaniner så pass från golvet att jag kan stoppa in handen under rumpan o få upp dom mot bröstet :)
Stora raser ska du INTE lyfta under/mellan frambenen, du kan lätt bryta revbenen pga deras tyngd. Där måste du få in en teknik som går ut på att lyfta kaninens TYNGD med hand under rumpan samtidigt som du använder andra handen att hålla i nackskinnet så att kaninen kan lyftas.
Du ska alltså inte lägga någon som helst tyngd i den hand du håller i nackskinnet, endast använda den för att "styra" lyftet så att säga. All kaninens tyngd ska ligga i handen du har under rumpan :)
Funkar skitbra för mig, mina kaniner går inte att lyfta på annat sätt och jag har inte för avsikt att ägna timmar varje dag åt att träna en stor jättekanin att bli lyft som ni rekommenderar då det skulle stressa oerhört samt faktiskt medföra stor risk för skada.
Små hermeliner kanske man kan lyfta med två händer över magen typ, men stora raser ska man alltså inte göra det med.
Bra bild:
http://www.globalrabbitpark.com/resources/img/carryingRabbit.jpg
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Jag diskuterade en gång detta med en som slaktar kaniner. Hon berättade att om man lyfter kaninen med ett tag under bröstet och ett på rumpan så kan man knäcka revbenen på kaninen (hon hade själv sett detta på en del kaniner som hon slaktat).
Jag själv lyfter så och efter den diskussionen så har jag kolla revbenen på någon kanin jag slaktat och även frågat en vän som fått slaktkaniner av mig (mycket p.g.a. att första gången personen berättade detta för mig om knäckta revben var efter att hon slaktat flera kaniner varav 2 var från mig, dock kunde hon inte säga om det faktiskt var de från mig som hade knäckta revben). De kaninerna jag och min vän har kollat har inte haft knäckta revben, så jag har nog bra grepp när jag lyfter mina.
Jag själv har lyft i nackskinnet på kaniner av en ras som är extremt sprattliga, jag skulle aldrig kunna få tag i dem om jag lyfte dem under bröst och rumpa. Nackdelen med lyft i nackskinnet är ju att kaninerna faktiskt får blåmärken under huden av det greppet. Och jag själv har nästan slutat lyfta i nackskinnet (gör det bara numera i nödfall) efter att en kanin vrålskrek när jag lyfte henne så (och ändå är jag då snabb att ta andra handen under rumpan på kaninen). Då funderar man ju hur trevligt det greppet är för kaninerna …
Jag själv tar grepp över "skuldrorna" och under rumpan, Vilket säkert kan se ut som att jag tar i nackskinnet för den oinvigde.
Jag gör detta för att inte bryta revbenen på en kanin (jag har själv aldrig sett brytna revben på en slaktad kanin, men kaninrevben är extremt tunna så det skulle inte förvåna mig men jag lyfter ju sällan över revbenen.
Måste jag så kan jag lyfta över revbenen men jag undviker det i största möjliga mån. Däremot skulle jag inte heller lyfta i bara nackskinnet om inte jag skulle måsta (tex en förrymd kanin).
l'm back
#27 Det var nog så min mamma gjorde när hon lyfte. Är det det knepet som brukar läras ut på slaktkaninföreläsningar?
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Jag upprepar vad jag sagt eftersom vissa ändå verkar tro att kaninen får blåmärken o bristningar i blodkärl:
Du ska INTE lägga någon enda liten procent av kaninens tyngd i det grepp som håller runt nacken. Det ska ENBART verka som stöd, ALL tyngd skall du ha i rump-handen.
Gör du inte så här om du ska lyfta i nackskinnet, ja då gör det säkerligen ont, du ska inte låta kaninen hänga i sitt skinn, enbart ha en hand fast i skinnet för stöd.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
#31 Det var så jag också menade när jag skrev mitt första inlägg. Bra skrivet! :)
Själv har jag alltid lyft mina kaniner med en kupad hand under rumpan och andra handen särad under magen och tassarna på var sin sida mellan mina fingrar samt lyft tätt intill min kroppen. OCH fram för allt alltid själv varit lugn och utstrålat det till dem. Aldrig haft en kanin som sprattlat. Pröva..kaninen sitter tryggt och fast som i en liten sele. ALDRIG NÅGRA ÖRON eller NACKLYFT!!!!! :-)
Har tagit kaninerna som #27 visar. Det var så det stod i boken. Jag har läst en tysk bok skickar länk. http://www.zajac.de/Kosmos:-Zwergkaninchen.htm?websale7=zoo-zajac&pi=KV103876&ci=001572
Älskar kaniner 
Ojsan det var nog fel bok. Läst den också men hittade i en annan bok jag läst en liknade bild som #27 och det är så jag lyft dem :)
Älskar kaniner 
Brutna revben är tyvärr vanligt hos de flesta kaninerna eftersom man så lätt knäcker dem om man lyfter en sprattlig kanin med en hand på bröstkorgen. Detta med att kaninen skulle få blåmärken och brustna blodkärl vid lyft i nackskinn är sedan länge bevisat är en myt. Sen är det upp till varje kaninägare hur denne gör tycker jag. Men det är skillnad i att lyfta och bära med.