Sjuk kanin
Min ena kanin är sjuk.
Var hos veterinären för 2 veckor sedan.
Hon gav mig en 7-dagars kur baytril, som inte verkade funka, och så fick jag en till förra veckan som slutar idag.
Hon trodde på luftvägsinfektion, efter att ha känt, klämt och lyssnat på lungor.
Jag skulle höra av mig om det inte blev bättre.
Tänkte iaf höra med er om ni känner igen dessa symptom till något;
- Snorig näsa(brukar vara lite svart under näsan på henne)
- Snabb andning
- Stor viktnedgång
- Ijud från näsan emellanåt, låter nästan som snarkningar. - inte hört nu på ett tag dock.
- Veterinären hörde ett svagt pip-ljud i lungorna.
Ger extra pellets för att hon ska gå upp i vikt, men hon har aldrig ätit dåligt. Snarare tvärtom, otroligt matpigg tjej, alltid.
Tror att det blivit lite bättre med snorandet.
Inte hört något ljud från näsan på en vecka nu. Men å andra sidan så kan det lika gärna ha inträffat på natten och jag missat detta?
Och hur ska jag göra idag(sista kuren vid 17), ska jag avvakta några dagar och försöka se ännu mer om det blivit bättre?
Min största oro just nu efter att ha googlat lite, är Pastuerella….
Ring Vet och hör med dem vad de tycker att du ska göra. Symptomen låter dock inte jättelovande så jag skulle inte våga experimentera med något hemma eller liknande.
Lunginflammation drabbar kaniner lätt som en plätt. Kan magra hur fort som helst och det tar lång tid för dem att återhämta sig och gå upp i vikt igen. Se till att hålla kaninen dragfritt och varmt, rosslar den inte är det helt klart bättre. Undvik alla dammiga material tills den är helt bra. Och, ring du veterinären igen och fråga! Märkligt att du inte fick en vettig diagnos… :(
Lycka till!